PAYLAŞIMLI E-SKUTERLERİN ÇEVRESEL ETKİLERİNİN YAŞAM DÖNGÜSÜ ANALİZİYLE DEĞERLENDİRİLMESİ: İSTANBUL ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DUYGU ATAK

Danışman: Mustafa Sinan Yardım

Özet:

Son yıllarda sürdürülebilir ulaşım çözümleri arayışı doğrultusunda e-skuter kullanımı dünya genelinde ve Türkiye’de hızla artmıştır. Ancak bu araçların çevresel etkileri yalnızca kullanım anında değil, tüm yaşam döngüsü boyunca değerlendirilmelidir. Bu çalışma, İstanbul’da yaygın kullanılan Hop ve Xiaomi M365 e-skuterlerin yaşam döngüsü analizini (YDA) içermektedir.

Çalışmada her iki e-skuter için üretim, ulaşım, kullanım ve ömür sonu süreçleri değerlendirilmiştir. Elektrikli skuterlere özgün beş farklı senaryo ile çevresel etkiler karşılaştırılmıştır. Bu senaryolar özgün değerler olarak: (1) E-skuterin İstanbul’da üretilmesi, (2) İstanbul’daki üretim tesisinde fotovoltaik (PV) güneş paneli kullanımı, (3) E-skuter istasyonlarında PV güneş paneli kullanılması, (4) E-skutere süspansiyon sistemi eklenmesi ve (5) E-skuter üzerine PV güneş panelleri eklenmesidir. Her senaryoda salım değerlerine dikkat edilmiştir. Ancak inceleme kapsamında GWP (küresel ısınma potansiyeli, CO₂ eşdeğeri salımı) temel çevresel etki göstergesi olarak dikkate alınmıştır. İncelemeler OpenLCA yazılımı kullanılarak, Ecoinvent 3.8 veri tabanından alınan verilerle gerçekleştirilmiştir. Belirsizlik incelemesine yönelik OpenLCA programında Monte Carlo benzetimi  ve değerlendirilen çevresel etki sınıfı kullanıldı. Monte Carlo incelemesinde Xiaomi M365 modeli için seçilen yedi değer: bakım sıklığı, ek batarya gerekliliği, kullanım ömrü, araç + ambalaj ağırlığı, toplama ve dağıtım mesafesi, bir şarjla gidilen mesafe, enerji tüketimidir. Bu parametreler için belirlenen değer aralıkları doğrultusunda, her bir senaryo kapsamında elde edilen en küçük ve en büyük sonuç değerleri inceleme edilmiştir. Temel durumda Hop e-skuter için üretiminden kaynaklı toplam salım 257,971 kg CO₂-eşd olarak hesaplanmıştır. Xiaomi M365 e-skuterin temel durumda üretimden kaynaklı salımı 120,659 kg CO₂-eşd’dur. Kullanım aşamasında ise toplama, yer değiştirme ve pil şarj süreçleri inceleme yapılmış ve Çin’den yapılan gemi taşımacılığı ortadan kalktığında her iki e-skuter içinde ulaşıma bağlı salımların azaldığı görülmüştür. E-skuterlerin yaşam döngüsü aşamasında ise Hop e-skuterin temel durumda 33,797 g CO₂-eşd ve Xiaomi M365 e-skuterin 26,868 g CO₂-eşd olarak hesaplanmıştır.

Monte Carlo Xiaomi M365 e-skuter belirsizlik incelemesinde üretim aşaması ve tüm yaşam döngüsünün incelemesine bakıldığında en düşük değerin e-skuter istasyonlarda PV kullanılması ve İstanbul’da fabrikada PV kullanılması olduğunu belirlenmiştir.

Sonuç için yaşam döngüsü değerlendirmesi, e-skuterlerin çevresel etkilerinin büyük ölçüde üretim ve kullanım aşamalarında oluştuğunu ortaya koymuştur. İstanbul’da üretim yapılması, istasyonlarda güneş enerjisi kullanımı ve süspansiyon sistemlerinin bütünleştirilmesi gibi iyileştirmeler, daha sürdürülebilir bir ulaşım seçeneği için önem arz etmektedir. Bu çalışma, e-skuter tasarımlarının ve altyapısının daha sürdürülebilir hale getirilmesine yönelik bilimsel bir temel sunmayı amaçlamaktadır.

Anahtar Kelimeler: Elektrikli skuter, yaşam döngüsü incelemesi, sürdürülebilir ulaşım, çevresel etki değerlendirmesi

                                      

YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ

, OpenLCA.