Görme engelli sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki deneyimleri


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MURAT CAN AKSÖZ

Danışman: Genç Osman İlhan

Özet:

Dünya, bilim ve teknolojinin etkisiyle hızla değişip dönüşürken bu değişim ve dönüşüme uyum sağlayacak bireylerin yetiştirilmesi de büyük önem arz etmektedir. Şüphesiz ki bu bireylerin yetiştirilmesinde en etkili olacak organ eğitimdir. Bu kapsamda eğitim ortamlarının düzenlenmesinde ve bireylerin eğitim öğretim süreçlerin yürütülmesinde görev alan öğretmenlerin mesleki donanımlarının yeterli olması daha da önem kazanmıştır. Geçmişten günümüze öğretmenlerin mesleki donanımları tartışılan bir konu olmuştur. Özellikle görememe dezavantajına sahip olan görme engelli öğretmenlerin mesleki yeterlilikleri büyük tartışma konusudur. Nitekim tarihsel süreçte eğitim dünyasında ve siyasi otoritler tarafından tartışılan "Görme engelliden öğretmen olur mu?" sorusu ve görme engelli öğretmenlere ilişkin basınyayın organlarına yansıyan habeler bunu kanıtlar niteliktedir. Geçmişten günümüze süregelen bu tartışmalar çerçevesinde bu araştırmanın amacı özelde görme engelli sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki deneyimlerini ortaya koyarak bu tartışmalara yeni bir boyut kazandırmayı amaçlamaktadır. Buna ilaveten araştırma görme engelli sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleklerini nasıl icra ettiklerini ve bu süreçte nelerle karşılaştıklarını da ortaya koymayı hedeflemektedir. Ayrıca araştırmacı görme engelli bir sosyal bilgiler öğretmeni olarak kendi yaşantılarından yola çıkarak bu çalışmaya yönelmiştir. 2019 yılında yapılan çalışmada İstanbul ilinde görev yapan 12 sosyal bilgiler öğretmeniyle mülakatlar yapılmıştır. Mülakatlarda yarı yapılandırılmış görüşme formu ile veriler toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş ve görme engelli sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki deneyimlerini ortaya koyan bulgulara ulaşılmıştır. Bulgular sonucunda görme engelli sosyal bilgiler öğretmenlerinin meslekte eğitim ve öğretim süreçlerini yürütme de kendine özgü yöntemler geliştirdiklerine ve gören meslektaşları gibi eğitim öğretim süreçlerini en verimli şekilde icra etmeye çalıştıklarına bunun yanı sıra meslekte bazı zorluklar yaşadıklarına ve mesleki gelişim süreçlerine önem verdiklerine gibi birçok sonuca ulaşılmıştır.