Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Anıl Baş
Danışman: Mihriban Betül Yılmaz
Özet:
2019 yılı sonlarında Çin'de ortaya çıkan ve kısa süre içerisinde pek çok ülkeye yayılarak küresel bir salgın halini alan COVID-19 hastalığı toplumsal düzeyde çok sayıda alanda etkisini göstermiştir. Salgın hastalıktan yoğun bir şekilde eğitim ve öğretim alanı da etkilenmiştir. Hastalığın pandemiye dönüşmesiyle birlikte hastalığın yayılımının azaltılması için sosyal mesafe prensipleriyle birlikte çok sayıda ülke okullarda yüz yüze eğitim faaliyetlerine ara vererek eğitim ve öğretim faaliyetlerini çevrimiçi ortamlara taşımıştır. Bu tez kapsamında, salgın hastalık gölgesinde geçen dönemde eğitim faaliyetlerinin zorunlu olarak çevrimiçi ortama taşınması süreci ile ilgili araştırmalar kapsam derlemesi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırmada, 2019 ve 2021 yılları arasında Scopus, ScienceDirect, Education Source, ERIC, Springer, Ulakbim, Web of Science veri tabanlarında acil uzaktan öğrenme kapsamında yayınlanmış olan makalelerin PRISMA akış diyagramına uygun olarak sınıflandırılmasının ardından tez çalışmasına uygun olan 328 makaleye yer verilmiştir. Bu tez çalışmasında, makaleler incelenerek COVID-19 salgını süresince acil uzaktan öğrenmeye yönelik bulgular elde edilmiştir. İncelenen araştırma makalelerine göre yapılan araştırmalarda, öğrencilerin sürece yönelik görüşlerinde uzaktan eğitimin çok bilinen faydalarına yönelik olumlu bulgular %51,99 oranında görülürken, uzaktan eğitimin çok bilinen zayıflıklarına yönelik olumsuz bulgular %48,01 oranında görülmüştür. Araştırmanın diğer bulgularında da öğrencilerin; akademik başarılarına yönelik olumlu bulgular %66,67, olumsuz bulgular %33,33, fiziksel ve psikolojik sağlık değerlendirmelerine yönelik olumlu bulgular %6,82, olumsuz bulgular %93,18, teknik altyapı değerlendirmelerine yönelik olumlu bulgular %5,38, olumsuz bulgular %94,62 olarak görülmektedir. Eğitimcilerde ise, öğretme deneyimine yönelik olumlu bulgular %43,20, olumsuz bulgular %56,80, öğrencilerle iletişim kanalına yönelik olumlu bulgular %64,29, olumsuz bulgular %35,71, canlı ders altyapı yönelik olumlu bulgular %37,5, olumsuz bulgular %62,5, çevrimiçi öğrenme platformlarının kullanımına yönelik olumlu bulgular %60, olumsuz bulgular %40, teknik altyapı imkanlarına yönelik olumlu bulgular %12,31, olumsuz bulgular %87,69 ve mesleki yeterlilik ve pedagojik algıya yönelik olumlu bulgular %33,90, olumsuz bulgular %66,10 olarak görülmektedir. Kapsam derlemesinin sonucunda ulaşılan bulgular bu alanda yapılacak çalışmalar için bir zemin oluşturarak yol gösterici olabilir.