Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Zafer Karaarslan
Danışman: Mihriban Betül Yılmaz
Özet:
Bu araştırmada uzaktan öğrenme ortamındaki
öğrencilerin sergilediği erteleme davranışlarının; ders başarıları ve Öğrenme
Yönetim Sistemi’nde (ÖYS) bulunan ders etkinliklerine erişim zamanlarına
etkileri, öğrencilerin çalışma durumlarına göre farklılık gösterip göstermediği
ve çevrimiçi vize sınavları öncesinde gönderilen bilgilendirme mesajlarının ÖYS
etkinliklerine erişim zamanlarına etkisi incelenmiştir.
Araştırma 2017–2018 eğitim öğretim yılında tarama
modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında Uzun, Saçkes ve
Tuckman (2013) tarafından Türkçe’ye adapte edilen Erteleme
Davranışı Ölçeği (EDÖ) kullanılmıştır. Araştırmada
erteleme davranışı verileri İstanbul ilinde bir vakıf üniversitesinde öğrenim
gören, EDÖ ve
Kişisel Bilgi Formu’nu (KBF) dolduran 133 ön lisans, 237 lisans ve 300 yüksek
lisans öğrencisinden toplanmıştır. Ayrıca uzaktan eğitim yoluyla verilen
Türkiye Cumhuriyeti Tarihi II (TCT II) ve Uygarlık Tarihi (UT) derslerinin her
ikisini de alan 92 öğrenciye ait ders başarıları ve ÖYS etkinlik raporları
verilerinden faydalanılmıştır. Öğrencilerin ders başarıları iki derste de dönem
sonu ders başarıları çevrimiçi vize sınav notunun %20’si ve final sınavlarının
%80’inin toplanması ile elde edilmektedir. ÖYS ders sayfalarında eğitmenler tarafından
haftalık konu sunumları ve katılım zorunluğu bulunmayan sanal sınıf kayıt
bağlantıları paylaşılmakta, isteğe bağlı olarak eğitmenler ek materyaller
paylaşabilmektedirler. Öğrencilerin ÖYS ders sayfalarından çekilen raporları
incelenerek; ‘ÖYS etkinlik gecikmesi’, ‘bilgilendirme mesajı gönderilen tarih
öncesi ÖYS etkinlik gecikmesi’ ve ‘bilgilendirme mesajı gönderilen tarih
sonrası ÖYS etkinlik gecikmesi’ verileri her iki ders için de ayrı ayrı
hesaplanmıştır. Araştırmada ortak derslerin
çevrimiçi sınavlarının beş gün öncesinde sadece 62 öğrenciye bilgilendirme kısa
mesajı gönderilmiş, dönem sonunda tüm öğrencilerin mesaj gönderilen tarih
öncesi ve sonrası ÖYS etkinlik gecikmesi ortalamaları hesaplanmıştır.
Araştırmada, öğrencilerin akademik erteleme
puanları ile TCT II ve UT derslerinin her ikisi için akademik başarıları
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Öğrencilerin
akademik erteleme puanlarının çalışıp çalışmama durumlarına göre istatistiksel
olarak anlamlı şekilde farklılaştığı, çalışmayan öğrencilerin daha fazla
erteleme davranışı sergiledikleri bulunmuştur. Öğrencilerin ÖYS etkinlik
gecikme puanları toplamlarının ortalamaları ile akademik erteleme puanları
arasında ve ÖYS etkinlik gecikme puanları için çalışıp çalışmama durumlarına
göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğrencilerin
bilgilendirme mesajı gönderilen tarih öncesi ve sonrası ÖYS etkinlik gecikme
puanları da incelenmiştir. Bilgilendirme mesajı gönderilen 62 öğrencinin her
iki dersteki mesaj öncesi ve sonrası ÖYS etkinlik gecikme puanları arasında anlamlı
bir fark olduğu, mesajı alan öğrencilerin etkinliklere erişim gecikme süre
ortalamalarının düştüğü görülmüştür. Bilgilendirme mesajı gönderilmeyen 30
öğrencinin ise her iki derste de mesajın gönderildiği tarih öncesi ve
sonrasındaki ÖYS etkinlik gecikme puanları arasında anlamlı bir farklılık
bulunmamıştır. Araştırma bulguları ışığında ÖYS geliştirmeleri, eğitmenler ve
öğrenciler için bazı önerilerde bulunulmuştur.