Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Ve Tasarım, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÖMÜR ŞENOL
Danışman: Aslıhan Eruzun Özel
Özet:
Sefarad müziği ve müzisyenlerinin Türkiye coğrafyasında yeteri kadar tanınmaması ve bu alanda yapılmış akademik çalışmaların yetersizliği tez konusunun ortaya çıkışındaki en önemli etkenlerden olmuştur. Sefarad Müziğinin alan araştırması çerçevesinde sözlü ve yazınsal olarak, İstanbul ve İzmir illeri kapsamında incelenmesi, bu çalışmanın sınırlarını oluşturmaktadır. Bu illerde yaşamakta olan Sefarad müziği temsilcileri ve kaynak kişiler ile sözlü görüşme yapılması, çalışmanın temel yöntemini teşkil etmektedir. İstanbul ve İzmir illerinde yapılan alan araştırmalarından elde edilen sözlü tarih aktarımları ile birlikte, müzisyen, besteci, akademisyen ve yazarların fikirlerinin alınması, Sefarad kültürünün kimliğinin ve inancının tanımlanmasında önem kazanmıştır. Bu çalışma kapsamında yapılan sözlü görüşmelerde, Sefarad müziği icracılarının ve bestecilerinin kendi hayat hikayeleri çerçevesinde, müziklerinin dillerinin ne şekilde tanımlandığı incelenmiştir. Tespit edilen Sefarad ezgilerinin bilinen ve bilinmeyen, yönleri incelenmiş ve daha önce duyulmamış ezgiler, ritimler ve Yahudi İspanyolcası (Ladino) dilinde okunan şarkılar hem yazınsal hem de dijital olarak belgelenmiştir. İstanbul ve İzmir şehirlerinde var olan Sefarad müziğinin günümüze kadar gelebilmiş ayrıntılarının belgelendirilmesi sebebi ile, bu müziğin kimliğinin korunarak geleceğe aktarılmasına yardımcı nitelikte bir çalışma yapılması öngörülmüştür. Anahtar Kelimeler: Sefarad Müziği, Sefarad Yahudileri, Sözlü Tarih, Müzikal Aktarım, Yahudi İspanyolcası (Ladino).