Uluslararası Sosyal Araştırmalar ve Ulusal Eğitim Dergisi, no.6, pp.29-44, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Kamusal alan, aynı kenti paylaşan bireylerin ortak kullanımına açık, birbirleriyle etkileşime girebildikleri, bir arada var olabildikleri, kamusal mekanları da içerisine alan kapsayıcı bir tanıma sahiptir. Kamusal alan duvar yazıları da bugün modern kent olgularından biri olarak karşımıza çıkar. İnsanın duygu ve düşüncelerini ifade edebilmesinin yolu olarak dili ve iz bırakmayı tercih etmesiyle ortaya çıkan bu dışa vurum, tarihsel süreçte dönemsel olarak değişimler geçirmiştir. Çeşitli sebep ve bağlamda ortaya çıkabilen, bireysel veya kolektif olarak gerçekleştirilebilen kamusal alan yazılamaları, 70’li yıllarla beraber, bir alt kültür ögesi olan grafitinin ortaya çıkması ile daha sistematik hale gelmiştir. Yasa dışı niteliğe sahip bu kent olgusu, kamusal düzene ve kent görünürlüğüne zarar vermesi gibi çeşitli gerekçelerle, halk ve yerel yönetimler tarafından tepkiyle karşılanır. Yasa dışı şekilde ortaya çıkan duvar yazılarını ortadan kaldırma veya belirsiz hale getirme işlemi, grafiti dilinde “buff" adıyla tanımlanmıştır ve uygulama yöntemleri çeşitlilik gösterir. Özel şirketler veya yerel yönetimlerce kurulan ekiplerin, çeşitli malzemelerle yüzeye müdahalesi ile gerçekleşen buff sonucunda yüzeyde ortaya çıkan izler, 2000’li yılların başlarından bugüne çeşitli sanatçılar ve akademisyenler tarafından fark edilmiş, araştırmalara konu olmuş, kimi eserlerin çıkış noktası haline gelmiştir. Bu çalışma; kamusal hayatın bir parçası olan dış mekân yüzeylerindeki buff izlerinin ortaya çıkışını ve çağdaş sanat içerisindeki yerini örnekler üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır.
Public space has an inclusive definition that includes public spaces that
are open to common use by individuals sharing the same city, where they
can interact with each other and coexist. Public space writings are one of
the modern urban phenomena today. This expression, which emerges as a
way for people to express their feelings and thoughts by choosing
language and leaving a mark, has undergone periodic changes throughout
history. Public space writings, which can occur for various reasons and
contexts and can be carried out individually or collectively, became more
systematic with the emergence of graffiti, a subculture element, in the 70s.
This illegal urban phenomenon is met with a reaction by the public and
local governments for various reasons, such as damaging public order and
urban visibility. The process of removing or obscuring illegal graffiti or
writings is defined as “buff” in graffiti language and the application
methods vary. The traces that emerged on the surface as a result of the
buff, which was carried out by teams established by private companies or
local governments and intervened on the surface with various materials,
have been noticed by various artists and academics since the early 2000s,
have been the subject of research and have become the starting point of
some works. This study aims to examine the emergence of buff marks on
outdoor surfaces, which are a part of public life, and their place in
contemporary art through examples.