YORUMLAYICI FENOMENOLOJİK ANALİZ’DE (YFA) GÜNCEL YAKLAŞIMLAR: İŞLETME YÖNETİMİ ÇALIŞMALARI İÇİN YENİ METODOLOJİK YÖNELİMLER


Akgün A. E., Keskin H., Aksoy Z., Fidan S. Ş.

Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.71, ss.299-306, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 71
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.7816/ulakbilge-10-71-03
  • Dergi Adı: Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: MLA - Modern Language Association Database
  • Sayfa Sayıları: ss.299-306
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yorumlayıcı Fenomenolojik Analiz (YFA) katılımcıların herhangi bir deneyime ilişkin nasıl bir anlam yüklediklerini keşfetmeyi amaçlayan nitel bir araştırma desenidir. YFA psikoloji disiplini içerisinde yaygın bir şekilde kullanılırken, son zamanlarda yönetim ve organizasyon alanında da kullanılmaya başlanmıştır. Bununla birlikte, psikoloji alanında kullanılan bazı güncel YFA yaklaşımları, yönetim alanında yeterince ele alınmamıştırÇalışmanın amacı psikoloji alanında kullanılan YFA’ya yönelik dört temel güncel yaklaşımın yönetim alanında tanıtılması ve değerlendirilmesidir. Bu bağlamda, boylamsal YFA, çok-perspektifli YFA, YFA’da odak grup tartışmaları ve YFA’da görsel araştırma yöntemleri bu çalışmada incelenmiştir. Boylamsal YFA örgütsel bağlamda deneyimlerin ve bu deneyimlere ilişkin anlamların zaman içindeki değişim ve dönüşümlerini incelerken, çok-perspektifli YFA aynı olayı ya da durumu farklı yönlerden deneyimleyen kişilerin anlamlandırma süreçlerine odaklanmaktadır. YFA’da odak gruptartışmaları belli bir deneyime yönelik paylaşımların grup bağlamındaki dinamiklerle zenginleştirilmesini ele alırken, YFA’da görsel araştırma yöntemleri sözel olarak ifade edilmesi zor olan deneyimlerin ve bu deneyimlere atfedilen anlamların paylaşılmasını kolaylaştırmaktadır. Bu çalışmada son olarak, gelecekte yapılacak YFA çalışmaları için yönetim ve organizasyon araştırmacılarına önerilerde bulunulmuştur.

Interpretive Phenomenological Analysis (hereafter IPA) is a qualitative research design that aims to explore how participants attribute meaning to any experience. While IPA is widely used in the discipline of psychology, it has also started to be used in the field of management and organization. However, some recent IPA approaches employed in psychology have not been adequately addressed in the sphere of management. This study aims to introduce and evaluate four unusual IPA approaches in the field of management: (i) longitudinal IPA, (ii) multi-perspective designs and processes in IPA, (iii) utilizing focus groups in IPA and (iv) using visual research in IPA. While longitudinal IPA examines the change and transformation of experiences and meanings associated with them, multiperspectival IPA focuses on the sense-making processes of diverse groups of participants who encounter the same event or situation. Focus groups are employed in IPA to encourage participants to share more about their experiences through the use of group dynamics, while visual research enables participants to share sensitive experiences and their associated meanings. Finally, this study offers future research directions for IPA researchers.