İdil Dergisi, cilt.10, sa.81, ss.822-830, 2021 (Hakemli Dergi)
19. yüzyıl sonlarında, teknikte, anlatım dilinde, biçimde, stilde, özde, içerikte, tüm geleneksel kuralların değişip,
gelişmesi bestecileri yeni bir dil arayışına yönlendirmiştir. Besteciler, o güne dek alışılagelmiş armoni ve melodi
gibi öğelerin yerine yapıtlarında, vurgu ve ritim öğeleri kullanmaya başlamışlardır. Çalgı renkleri, ses gürlüğü,
vurgu ve ses dokusu en önemli öğeler olmuşlardır. 20.yüzyılda çalgı renkleri ve çalgıların tınısal özelliklerinin
genişletilmek istenmesi, geleneksel kullanımları dışında da çalgılardan elde edilebilecek tüm tınıların
araştırılması, flütte yeni tekniklerin (extended techniques) ortaya çıkarılmasını sağlamıştır. Bu yeni teknikler
sayesinde artan tını çeşitliliği ve teknik özellikleri bakımından flüt, 20. yüzyıl bestecilerinin en çok tercih
ettikleri bir çalgı haline gelmiştir. Bu çalışmada, kurbağa dili (fluttertonguing), mikrotonlar, kaydırma
(glissando), multifonikler, perde sesleri (key clicks), çalarken aynı zamanda şarkı söylemek (sing and play) gibi
yeni tekniklerin flüte kattığı tınısal zenginlikler ışığında, öne çıkan 20.yüzyıl solo flüt eserleri incelenerek, E.
Varèse, A.Jolivet, L.Berio, R.Aitken, R.Dick adlı bestecilerin yeni teknikleri kullanıldıkları “Density 21.5”,
“Cinq Incantation”,“Sequenza I”,“Icicle” ve “Lookout” adlı eserlerinden örnekler verilecektir.
Anahtar Kelimeler: Flüt, Yeni Teknikler, Multifonik, Mikroton, Density 21.5, Cinq Incantation, Sequenza I,
Icicle, Lookout
At the end of the 19th century the continually progressive changes in the traditional principles related to
techniques, expressions, structure, style, essence, and content directed the composers to explore a new musical
language. Composers began to utilize novel musical elements such as unusual accentuations and rhythms in their
compositions, as opposed to concentrating on conventional melodic and harmonic means employed up until that
time. Instrumental colors, a vast range of dynamics, accents, pulse and texture became the most significant
elements in music. In the 20th century, along with the use of conventional performance techniques, increasing
the spectrum of instrumental colors and expanding the timbrel features of instruments, thereby exploring all new
sound possibilities, supported the emergence of "extended techniques" in flute. With the enhanced timbrel
varieties achieved through these extended techniques along with its standard performance techniques, the flute
became one of the most preferred instruments by 20th century composers. In this study, with the gleams of
timbrel richness resulting from these extended techniques in flute such as flutter-tonguing, microtones,
glissando, multiphonics, key clicks, and sing-and-play, selected examples will be given from pioneer composers
E. Varese, A. Jolivet, L. Berio, R. Aitken, R. Dick who employed these extended techniques in their
compositions respectively entitled "Density 21.5", "Cinq Incantation", "Sequenza I", "Icicle" and "Lookout".
Keywords: Flute, Extended Techniques, Multiphonic, Microtone, , Density 21.5, Cinq Incantation, Sequenza
I, Icicle, Lookout