Integrated Fuzzy AHP-COPRAS Method for Kindergarten Selection Problem: An Application in Sivas Province


Suvay Eker H., Şahin G.

Beykoz Akademi Dergisi, vol.13, no.1, pp.309-333, 2025 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Kindergartens are important institutions that contribute to the development of children in early childhood. Supporting the healthy development of their children is one of the top priorities for parents. Working parents in particular want their children to be in a safe, supportive and educational environment. Therefore, choosing a kindergarten is not only a choice of care service, but also an important investment in the child's development. However, deciding which school will be the best for their children among many alternatives becomes difficult for parents as many criteria need to be considered. In this study, the integrated fuzzy AHP-COPRAS approach was applied to select the best kindergarten in Sivas province of Türkiye. A rating scale was presented to 13 parents of children aged 2-6 regarding the criteria they consider when deciding on a kindergarten. Based on the acquired results, it was observed that four criteria—quota, distance, school bus, and medical staff – received a value of 0 and did not participate in the problem. It was determined that 5 criteria, namely remaining fee, teacher, facility, education and food, took the values of 0.03, 0.24, 0.18, 0.43, 0.13, respectively. The computations led to the conclusion that KG4 is the best option. KG1 was determined to be the option that received the lowest score.

Kreşler, erken çocukluk döneminde çocukların gelişimine katkı sağlayan önemli kurumlardır. Ebeveynler için çocuklarının sağlıklı gelişimini desteklemek en büyük önceliklerden biridir. Özellikle çalışan ebeveynler, çocuklarının güvenli, destekleyici ve eğitici bir ortamda bulunmasını ister. Bu nedenle kreş seçimi, sadece bir bakım hizmeti tercihi değil, aynı zamanda çocuğun gelişimine yapılan önemli bir yatırımdır. Ancak birçok alternatif arasından çocukları için en iyi okulun hangisi olacağına karar vermek, birçok kriterin göz önünde bulundurulması gerektiğinden ebeveynler için zorlaşmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye'nin Sivas ilindeki en iyi kreşi seçmek için bütünleşik bulanık AHP-COPRAS yaklaşımı uygulanmıştır. 2-6 yaş arası çocukları olan 13 ebeveyne, kreş seçerken göz önünde bulundurdukları kriterlere ilişkin bir derecelendirme ölçeği sunulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre, kontenjan, mesafe, servis ve sağlık personeli olmak üzere dört kriterin 0 değerini aldığı ve probleme katılmadığı görülmüştür. Kalan ücret, öğretmen, mekân, eğitim ve yemek olmak üzere 5 kriterin ise sırasıyla 0,03, 0,24, 0,18, 0,43, 0,13 değerlerini aldığı tespit edilmiştir. Hesaplamalar sonucunda KG4'ün en iyi seçenek olduğu sonucuna varılmıştır. KG1 ise en düşük puanı alan seçenek olarak belirlenmiştir.