YILDIZ JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, vol.1, no.1, pp.1-15, 2017 (Peer-Reviewed Journal)
The purpose of this study is to discuss the concept of quality in education. In educational literature, there are a
lot of discussions on what is quality education. These discussions have been going on for years, and to be able
to find an answer to this question, the concept of quality needs to be clarified. First of all, quality is a highly
relative concept. In other words, its definition depends on who defines it and in which context it is defined. As
a result, definition of quality with regard to education is also highly relative. In educational literature, quality of
education is mostly judged based on quantitative indicators such as school numbers, student and teacher
number, student and teacher ratios. Such jugdgements of quality in education are in fact based on conceptual
framework of system understanding. However such a conceptualisation analyzes educational system with
quantitative indicators leaving alone qualitative ones. On the other hand, critical education approach, which is
mostly based on works of Paulo Freire, defines quality in education based on totally different arguments. While
quantitative indicators are very important for system approach, arguements of critical education stems from
emancipation, dialogue, and criticism of opression relations. As a result, this study seeks to discuss how
definition of quality in education changes depending on systems and critical education perspectives
Bu çalışmanın amacı, eğitimde kalite kavramını tartışmaktır. Eğitim literatüründe, nitelikli eğitim nedir
konusunda birçok tartışma vardır. Bu tartışmalar uzun yıllardır sürmekle birlikte bu sorunun cevabını bulmak için
kalite kavramının netleştirilmesi gerekmektedir. Her şeyden önce, kalite, oldukça göreceli bir kavramdır. Başka
bir deyişle, tanımı kimin yaptığı ve hangi bağlamda yapıldığına bağlı olarak değişiklik göstermektedir. Dolayısıyla,
eğitimle ilgili kalitenin tanımlanması da oldukça göreceli bir özellik taşımaktadır. Eğitim literatüründe, eğitim
kalitesi çoğunlukla okul sayıları, öğrenci ve öğretmen sayısı, öğrenci ve öğretmen oranları gibi niceliksel
göstergelere dayanarak değerlendirilir. Eğitimdeki bu gibi nitelik tanımlamaları, aslında sistem anlayışının
kavramsal çerçevesine dayanıyor. Böyle bir kavramsallaştırma, eğitim ile ilgili analizlerini sadece niceliksel
göstergelere dayandırarak nitel olduğu için ölçülemeyen göstergeleri analizinin dışında bırakır. Öte yandan,
çoğunlukla Paulo Freire'nin eserlerine dayanan eleştirel eğitim yaklaşımı, eğitimdeki kaliteyi tamamen farklı
argümanlar temelinde tanımlar. Nicel göstergeler sistem yaklaşımı için çok önemli olmakla birlikte, eleştirel
eğitim tartışmaları özgürleşim, diyalog ve ezme/ezilme ilişkilerini eleştiren etkenlerden hareket etmektedir.
Sonuç olarak, bu çalışma eğitimdeki kalite tanımlamasının sistem yaklaşımı ve eleştirel eğitim perspektiflerine
göre nasıl değiştiğine ilişkin bir tartışma yürütmeyi amaçlamaktadır.