SANAT, BİLİM ve İLETİŞİM


Creative Commons License

Işık M.

Asos Journal, the Journal of Academic Social Sciences, sa.54, ss.302-309, 2017 (Hakemli Dergi)

Özet

Kültür tarihi içinde ortaçağda batı dünyasında başlayan uyanış hareketlerinin bilimsel düşünüşe dayanır. İnsanın gereksinim duyduğu ve yaşamını kolaylaştıracak araç-gereç ve bilimsel yollarla elde ettiği başarılar gücüne güç katmıştır. İnsanın doğa ile mücadelesinde geliştirdiği her araç insanın dış dünyasında, fizik dünyadaki değişimleri başlatmıştır. 18. yüzyılda İngiltere'de kömür madeninde taşıma amaçlı raylı vagonların kullanılması düşüncesi buharlı tren makinesinin icadına giden düşünce ufkunu açmıştır. İnsanın yeni mekanist bir evrenle yüz yüze kalmasına sebep olmuştur. Tren, ulaşım alanında coğrafyaları birleştirmesiyle başlayan yeni dünya tablosunda hız kavramı, insanın algı ve kavram dünyasında köklü dönüşümleri de beraberinde getirmiştir. Bunun neticesi olarak İnsanın doğa, sosyal çevre oynaklıkları ile bir sosyal yapıdan (tarım) diğer bir (endüstri) toplumsal dönüşümü başlamıştır. Sanat ve Bilim dünyasında doğaya olan ilgi artmış, algı ve kavram dünyasında değişimlere zemin oluşturacak akıl ve us çağı başlamıştı. Bilimsellik başlamış sanatta bundan etkilenmiş form ve ifade biçimi değişmek durumunda kalmıştır. Sanatçılar artık gördüğünü değil, kavrama dayalı hayal ve düşüncelerini betimlemek durumunda hayal ve düşünce ağırlıklı yeni bir dünyaya göz kırpmaktaydı. Bilim ve sanat bileşkesinde her dönemde iletişimin bu iki zıt aynı zamanda birbirinin tamamlayıcısı disiplinler ekseninde her geçen gün değişen iletişim biçimlerini tanıma zorunluluğuna tanık olmaktayız. 

The awakening movements that started in the western world in the middle ages of cultural history are based on scientific thinking. The tools that people need and the tools they achieve to make their lives easier and the achievements they have achieved through scientific means have added power. Every tool that man has developed in his struggle with nature has initiated changes in the physical world, in the physical world. In the 18th century, the use of railway carriages for transport in coal mines in Britain opened the idea of inventing the steam train machine. It caused the person to face a new mechanistic universe. The concept of speed in the new world table, which started with the consolidation of geographies in the area of transportation and transportation, brought about fundamental transformations in the world of perception and concept. As a result, Man has begun a social transformation from a social structure (agriculture) to another (industry) with the fluctuations of nature, social environment. In the world of art and science, interest in nature has increased, and the beginning of reason and reason has become the basis for changes in the world of perception and concept. The form and form of expression that had been influenced by this had to change. The artists were winking at a new world of imagination and thought, not in the way of seeing them, but in describing imaginations and thoughts based on the concept. We are witnessing the necessity of recognizing the ever changing forms of communication in the context of science and art at the same time in the context of complementary disciplines.