Journal of Business Administration and Social Studies, cilt.6, sa.1, ss.12-27, 2022 (Hakemli Dergi)
nsanlık tarihi boyunca çeşitli salgın hastalıklar meydana gelmiştir. Bu salgınların
insan yaşamında tehlike oluşturmasının yanı sıra toplumda sosyal ve ekonomik
etkileri de olmuştur. Covid-19 pandemisi de bu salgınlardan biridir. Uzun dönemdir
böylesi yaşanmamış bir salgına hazırlıksız yakalanan toplumda şok etkisi yaratmış
ve alışkanlıklarının değişmesine neden olmuştur. Banka ve Kredi kartları sağladığı
kullanım kolaylığı ile günümüzde ödeme araçları içerisinde önemli bir paya sahiptir.
Bu sayede Banka ve Kredi kartları ile yapılan harcamaların incelenmesi tüketicilerin
harcama eğilimini tespit etmede doğruluk payını yükseltecektir. Bu çalışmamda
dünya genelini etkileyen Covid-19 pandemisi sürecinde Türkiye’de ki tüketicilerin
harcama eğiliminde oluşan farklılıkları ve bu doğrultuda çeşitli sektörlerde yaşanan
değişimleri tespit etmek amaçlanmıştır. Harcama gruplarında anlamlı bir değişim
olup olmadığını test etmek amacıyla parametrik olmayan yöntemler kullanılmıştır.
Uygulanan analiz sonucu elde edilen verilere göre tüketicilerin zorunlu ihtiyaçlara
yöneldiği, seyahat ve eğlence gibi alanlarda yapılan tüketim harcamalarında azalış
yaşandığı tespit edilmiştir.
Various epidemics have occurred throughout human history. These epidemics not
only pose a danger to human life but also have social and economic effects on
society. The Covid-19 pandemic is one of these epidemics. It has also created a
shock effect in the society, which was caught unprepared for an epidemic that
has not been experienced for a long time, and it has caused a change in their
habits. Debit and credit cards have an important incidence in payment tools today
with the ease of use they provide. In this way, examining the expenditures made
with debit and credit cards will increase the accuracy in determining the spending tendency of consumers. The aim of this study is to determine the differences
in the spending tendency of consumers in Turkey during the Covid-19 pandemic,
which affects the whole world, and to determine the changes in various sectors
in this direction. Non-parametric methods were used to test whether there was
a significant change in the spending groups. According to the data obtained as
a result of the analysis applied, it has been determined that the consumers tend
to the obligatory needs and there is a decrease in the consumption expenditures
made in areas such as travel and entertainment.