Diğer, ss.87, 2006
Mekan pazarlama yaklaşımı; mekan için olumlu imaj yaratılarak girişimcilerin, turistlerin,kurumların, etkinliklerin ve benzeri öğelerin mekana çekilmesi gibi farklı amaçlarlakullanılmıştır. Bugün de kentler turistleri, yatırımları, şirketleri ve yetenekli işgücünümekanlarına çekmeye ve ayrıca ihracat için yeni pazarlar bulmaya çalışmaktadırlar. Buamaçla kentler stratejik pazarlama yönetimi araçlarını kullanmakta ve mekanlarını markahaline getirmeye çalışmaktadırlar.Bu çalışmada; küresel ölçekte rekabet koşullarının farklılaşması ve endüstrisizleşmesüreçlerinin sonucunda gittikçe önem kazanan kent pazarlama stratejilerinin Avrupaörneklerinin değerlendirmesi yapılmaktadır. Mekan pazarlama yaklaşımı küreselleşmesürecinde yaşanan rekabet ortamında gerek duyulan bir strateji olduğu için bu çalışmadaseçilen örnek kentler, küreselleşme sürecinde İstanbul'un da içinde yer aldığı gama kentlerstatüsünde yer alan ve küresel sisteme eklemlenebilmek için sahip olmadıkları yenikapasiteleri mekan pazarlama tekniklerini de uygulayarak geliştiren ve çekici kent ortamıyaratarak küresel aktörleri kazanmayı hedefleyen merkez Avrupa kentlerinden seçilmişlerdir.Çalışmanın kuramsal bölümünde kavramın açıklanmasında yararlanılan kentsel rekabetortamı, yerel ekonomik gelişim, kültür odakları ve yaratıcı işgücü yaklaşımlarıaçıklanmaktadır. Tezin üçüncü bölümünde örnek alan seçiminin dayandığı ölçütlerbelirtilmekte dördüncü ve beşinci bölümlerde de seçilen Berlin ve Barselona kentlerinin kentipazarlama süreçleri anlatılmaktadır. Sonuç bölümünde de araştırılan kavramın ve incelenenörneklerin ortaya koyduğu veriler tartışılmaktadır.Anahtar kelimeler: Mekan pazarlama, kentlerin pazarlanması, imaj, kentsel rekabet,küreselleşen kentler, çekici kent, organizasyon kapasitesi.
Place marketing approach is used for multiple purposes such as attracting entrepreneurs,tourists, institutions, activities and similar elements to cities by creating a favorable image forplaces. Today, cities try to attract tourists, investments, companies and skilled labor and findnew markets for exports. For this purpose, cities adopt tools of strategic marketingmanagement and conscious branding.This study discusses European examples of city marketing strategies which gain increasedimportance as a result of differentiation of competitive conditions in global level anddeindustralization process as well. Since place marketing approach is a strategy required forcompetitive environment in globalization process, case studies selected for this study arecentral European cities which are gama cities including Istanbul, developing andimplementing new capacities that they do not have by using place marketing techniques inorder to integrate with the global system and targeting to win global actors by creatingattractive urban environment.In the theoretical part of the study, a number of concepts such as urban competitiveness, localeconomic development, cultural cynosures and creative labor force are explained. In the thirdpart of the thesis, case selection criteria are defined and in the fourth and fifth sections,marketing processes of Berlin and Barcelona are explained as two selected case studies. In theconclusion part, data put forward by the concepts explained and cases examined arediscussed.Keywords: Place marketing, city marketing, image, urban competitiveness, globalizing cities,attractive city, organizing capacity.