Tesisat Mühendisliği, sa.136, ss.25-40, 2013 (Hakemli Dergi)
Dış ortama veya galerilere yerleştirilen ve
içlerinde sıcak akışkan geçen her boru ısı kaybeder. Oluşan bu ısı kaybı hem
yakıt sarfiyatına hem de sıcak akışkanın soğumasına neden olmaktadır. Boruya yapılacak yalıtım ile ısı kaybı
azalır. Yalıtım kalınlığının artırılması ısı kaybını azaltacak ama yalıtım
malzemesi maliyetlerini de artıracaktır. Bu çalışmada Türkiye’deki dört derece
gün bölgesi için dış ortamdan geçen borularda kullanılması gereken optimum
yalıtım kalınlıkları hesaplanmıştır. Hesaplarda farklı iki yalıtım malzemesi
ele alınmış, boru içinden farklı sıcaklıklarda ve farklı hızlarda akışkan
geçtiği düşünülerek etkileri irdelenmiştir. Her sıcaklık ve her hız değeri için
boru içinde ısı taşınım katsayıları hesaplanmıştır. Hesaplarda bölgelerin aylık
değişen dış hava sıcaklıkları kullanılmıştır.
Boruların yalıtımsız ve değişik kalınlıktaki yalıtım malzemesi ile
yalıtılması durumlarına göre kaybedilen ısı miktarları, bunlara karşılık gelen
yakıt miktarı ve yakıt maliyetleri hesaplanmıştır. Farklı kalınlıklardaki
yalıtım malzeme maliyeti de hesaplanarak toplam maliyet analizleri yapılmıştır.
Bu analizler sonucunda Türkiye’nin dört derece gün bölgesinde, içlerinden 40–90°C arasında sıcaklıkta ve
1–10 m/s hızda su geçen boruların, cam yünü ve kauçuk yalıtım malzemesi ile
yalıtılması durumunda, optimum yalıtım kalınlıkları, net tasarruf miktarı ve
geri ödeme süreleri tablolar ve grafikler halinde sunulmuştur.