III. Uluslararası Mühendislik Fen Bilimleri ve Mimarlık Sempozyumu (ISENSA Kocaeli 2020), Kocaeli, Türkiye, 16 - 17 Nisan 2020, ss.13-21
Çelik
tabliyeli asma köprülerde ve viyadüklerde, gerek trafik yüklerinin aşındırıcı
etkileri gerekse çelik tabliyeleri korozyona karşı korumak için genellikle
mastik asfalt (harç) tipi kaplama tabakası kullanılmaktadır. Mastik asfalt
karışımların, diğer bitümlü sıcak karışımlara göre, üretimi, taşınması ve
serimi farklılıklar gösterir. Üretimden serime kadar en uygun başarımı (optimum
performans) sağlamak için, en uygun saat aralığının belirlenerek, bu aralıkta
işlem yapılması çok önemlidir. Bu çalışmada agrega, bitüm ve katkı maddesi özellikleri
bilinen mastik asfalt karışımlarının başarım özellikleri ve bunların en uygun
olduğu saat aralığı araştırılmıştır. Karışımda agrega olarak bazalt ve kalker,
bağlayıcı olarak B 50/70 bitüm ile karışımın performansını artırıcı Trinidat
Göl Asfaltı (TNAC) kullanılmıştır. Bu tür kaplamalarda genellikle tekrarlı dingil
yükleri altında tekerlek izi meydana geldiği, trafik yüklerinden dolayı oluşan
gerilmeler neticesinde kaplamaların yorulduğu ve çatlakların ortaya çıktığı
görülmektedir. Bu nedenle başarımlarını değerlendirmek için, plentteki üretimden
sonra sırasıyla; ilk anda, 1., 2., 3., 4., 6., 8., 10. ve 12. saatlerde alınan
numunelere, mastik penetrasyon, tekerlek izi ve yorulma deneyleri yapılmış ve
bulgular karşılaştırılmıştır. Sonuçta, 3. saat ile 8. saat arasının, en uygun
çalışma saat aralığı olduğu değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler— Karayolu
kaplamaları, asma köprü, mastik asfalt, tekerlek izi testi, yorulma testi, üstyapının
başarımı, optimum saat aralığı.
Mastic
asphalt (slurry) type coating layer is generally used in steel suspended
bridges and viaducts in order to protect them both the corrosive effects of
traffic loads and against the corrosion. Production, transportation and laying
of mastic asphalt mixtures differ from other bituminous hot mixes. In order to
provide the optimum performance from production to laying out, it is crucial to
determine the most appropriate time interval and to operate within this
interval. In this study, the performance properties of the mastic asphalt
mixtures whose aggregate, bitumen and additive properties are known and the
time interval in which they are most suitable are investigated. Basalt and
limestone as aggregates, B 50/70 bitumen as binder and Trinidat Lake Asphalt
(TNAC) to increase the performance were used in the mixture. It is observed
that, in such coatings wheel marks are formed under repetitive axel loads, as a
result of the stresses caused by traffic loads, the coatings get worn and
cracks appear. Therefore, in order to evaluate their performance mastic
penetration, whell tracking and fatigue tests were performed on the mastic
asphalt samples, taken immediately after their production at the plant, as well
as at the initial, 1st, 2nd, 3rd, 4th, 6th, 8th, 10th and 12th hours and the
findings were compared. As a result, it was evaluated that the most appropriate
working hours were between the 3rd and 8th hours.
Keywords— Highway
pavements, suspended bridge, mastic asphalt, wheel tracks test,
fatigue test,
pavement performance, optimum time interval.