XI. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, Gaziantep, Türkiye, 18 - 20 Eylül 2025, ss.340, (Özet Bildiri)
Bu araştırmada, üniversitede öğrenim görmekte olan beliren yetişkinlik dönemindeki bireylerin pozitif benlik algısı, aile bütünlüğü ve akılcı-sezgisel karar verme düzeyleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin pozitif benlik algısını yordamada aile bütünüğü, akılcı karar verme ve sezgisel karar verme düzeylerinin açıklama gücünü incelemektir. Araştırma üniversite düzeyinde öğrenim gören 215 kadın 122 erkek olmak üzere toplamda 337 gönüllü üniversite öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yönteminden faydalanılarak belirlenmiştir. Bu çalışmada veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu, Oxford Pozitif Benlik Algısı Ölçeği, Aile Bütünlük Duygusu Ölçeği ve Akılcı-Sezgisel Karar Verme Stilleri Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinden pearson korelasyon analizi yapılmış değişkenler arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Pozitif benlik algısı düzeyinin akılcı karar verme ile anlamlı ve pozitif yönde (r = .268, p < .001); sezgisel karar verme ile anlamlı ve pozitif yönde (r = .207, p < .001) ve aile bütünlüğü ile aralarında anlamlı ve pozitif bir ilişki (r = .384, p < .001) bulunduğu görülmüştür. Pozitif benlik algısını yordama amaçlı yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi sonuçlarına göre akılcı karar verme, sezgisel karar verme ve aile bütünlüğünün pozitif benlik algısını anlamlı bir şekilde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır (R = .495, R2 = .245, p < .001). Elde edilen bulgular, bireylerin kendilerine yönelik algılarının bireysel dinamikler ve aile dinamiklerine bağlı olduklarını göstermektedir. Bu sonuçlar, üniversite öğrencilerinin pozitif benlik algılarını destekleme süreçlerinde akılcı karar verme becerilerinin öğretimi, sezgisel karar verme stratejilerinin öğretimi aile sisteminin birlikte ele alınmasının önemini vurgulamaktadır