Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), cilt.16, sa.2, ss.2610-2637, 2025 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, öğretmenlerin Z kuşağına ilişkin algılarını belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni (olgu bilim) kullanılan araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ilinde resmi liselerde görev yapan 16 öğretmen oluşturmuştur. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, Z kuşağı öğrencilerinin 'internet kuşağı' özelliğinin ön plana çıktığı; bu öğrencilerin sorgulayıcı, bireysel, çoklu iletişim becerilerine sahip, farklı öğretim yöntemlerine açık ve hızlı öğrenebilen bireyler oldukları, ancak dikkat ve odaklanma konusunda güçlük yaşadıkları tespit edilmiştir. Z kuşağının başlıca motivasyon kaynağı olarak sosyal medya etkileşimi ön plana çıkarken, iletişim biçimlerinin çoğunlukla dijital araçlar aracılığıyla sürdürüldüğü ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin Z kuşağına yönelik öğretim stratejilerinde öncelikli olarak “buluş yoluyla öğretim” yöntemini tercih ettikleri, bununla birlikte öğretmenlerin çevrimiçi uygulamalardan yararlandıkları ve derslerde birden fazla öğretim stratejisini eş zamanlı olarak kullandıkları ortaya konmuştur. Araştırma bulguları doğrultusunda, öğrencilerin eğitimden beklentilerinin başında teknolojik uygulamalardan yararlanılması ve bu uygulamaları etkili bir biçimde kullanan öğretmenlerin yer alması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular, öğretmenlerin Z kuşağına yönelik pedagojik yaklaşımlarını ve bu kuşağın eğitimle ilgili beklentilerine nasıl yanıt verdiklerini anlamaya katkı sağlayabilecek nitelikte veriler sunmaktadır.