Art-e Sanat Dergisi, cilt.17, sa.34, ss.558-572, 2024 (Hakemli Dergi)
Görsel okuryazarlık, temelinde gündelik yaşamdan sosyal medyaya, grafik, şema ve tasarımlardan sanata kadar her türlü görüntünün öğrenilmesi, yorumlanması, açıklanması ve doğru biçimde aktarılması için imgeler, semboller, simgeler ve biçimlerle ilgilenen uzmanlık alanıdır. Diğer taraftan görsel okuryazarlık, endüstri ve teknolojiyle gelişen sosyal medya sisteminin oluşturduğu yeni görsel dilin hızla çoğalması sonucu ortaya çıkan görüntü enformasyonun öğrenilmesinde ve belirlenmesinde bir ihtiyaç haline gelmiştir. Görsel dili tanımlamak ve anlatımını sağlamak amacıyla kendini yapılandıran görsel okuryazarlık, bireyin yaşamında gördüğü her imgeye ya da nesnel iletilere karşı bir tür öğrenme, düşünme ve algılama modeli sunmaktadır. Sanat eserlerindeki sunulan görüntülere yönelikte bir algılama ve düşünme yöntemi geliştirmeye çalışan bu alan, sanatçının aktarmak istediği iletileri çok boyutlu disiplinlerden oluşan bir çözümleme getirmektedir. Dijital dünyanın hızlı bir şekilde gelişmesi bir dönüşüm çağının gereksinimini beraberinde getirerek, güçlü bir iletişimde görsel okuryazarlık önemli bir yer alacaktır. Bu çalışmada görsel okuryazarlık ve yöntembilimsel yaklaşım yöntemi ele alınmış ve Çağdaş Türk ressamlardan Fikret Otyam’ın eserlerinden örnek çözümlemeler yapılmıştır.
Visual literacy is an area of expertise that deals with images, symbols, icons and forms in order to learn, interpret, explain and correctly convey all kinds of images from daily life to social media, from graphics, diagrams and designs to art. On the other hand, visual literacy has become a need in learning and determining the image information that has emerged as a result of the rapid proliferation of the new visual language created by the social media system that has developed with industry and technology. Visual literacy, which structures itself in order to define and express the visual language, offers a type of learning, thinking and perception model against every image or objective message that the individual sees in his/her life. This field, which tries to develop a perception and thinking method for the images presented in the works of art, brings an analysis consisting of multidimensional disciplines for the messages and subjects that the artist wants to convey. The rapid development of the digital world brings with it the need for a transformation age, and visual literacy will have an important place in strong communication. In this study, visual literacy and methodological approach methods were discussed and sample analyses were made from the works of Fikret Otyam, one of the contemporary Turkish painters.