ERCIYES UNIVERSITY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES INSTITUTE, cilt.37, sa.3, ss.1418-1438, 2023 (Hakemli Dergi)
Resim sanatı içerisinde dönemsel olarak pek çok farklı tekniğin gelişim göstererek sanat eserlerinde yer
bulduğu görülmüştür. Anlatımın etkili bir biçimde yansıtılması için renk, ışık, perspektif gibi unsurların
eserlerde kullanımı çeşitlilik göstererek ifadeyi zenginleştirmiştir. Değişen tanımlamalarla karşılaşılan
teknikler, yanılsama kavramı altında kendini göstermiştir. Trompe l’oeil, quadratura, rakursi olarak
adlandırılan terimler resim sanatında yanılsama kavramı ile yakından ilişkili olan kavramlar olmuştur.
Araştırmada Trompe l’oeil, quadratura ve rakursi kavramlarının tanımlamalarına ve bu kavramları teknik
anlamda eserlerinde uygulayan sanatçılara yer verilmiştir. İlgili terimler bağlamında değerlendirilebilecek
eserlerin biçim ve içeriklerini incelemek amaçlanmıştır. Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynaklar taranmış,
görsellerin yer aldığı alt başlıklarda yöntem olarak eser analizi yöntemi uygulanmıştır. Eser örnekleri
sanatçılar Andrea Mantegna (ressam, 1431-1506, İtalya), Gambattista Tiepolo (ressam, 1696-1770, İtalya),
Johann Baptist Zimmermann (ressam, 1680-1758, Almanya), Raffaello Sanzio (ressam, 1483-1520, İtalya),
Guercino (ressam, 1591-1666, İtalya), Pietro da Cortona (ressam, 1596-1669, İtalya), Pere Borrell del Caso
(ressam, 1835-1910, İspanya) ve Annibale Carracci (ressam, 1560-1609, İtalya) ‘in eserleri ile sınırlandırılmış,
bu doğrultuda değerlendirmelerde bulunulmuştur. Araştırıcı Sanat Eleştirisi yöntemi ile sanatçıların eserleri
teknik açıdan değerlendirilirken yanılsama etkisini öne çıkaran uygulamalar üzerine de durulmuştur.