Jeodezi ve Jeoinformasyon Dergisi, cilt.9, sa.2, ss.108-126, 2022 (Hakemli Dergi)
Günümüzde açık alanlarda kullanılan navigasyon uygulamaları oldukça yaygındır. İç mekânlarda ise bu durum herkes tarafından
kabul görmüş standart bir konumlama donanımının kullanılmaması, daha yüksek maliyet, doğruluk sorunları, iç mekânın yapısının dış
mekânlara kıyasla karmaşıklık göstermesi ve iç mekân navigasyonunu kat düzeyi ve katlar arası düzeyde destekleyecek kapsayıcı ağ
modelleri ve rota hesaplamalarına yönelik çalışmaların yeterince olgunlaşmamış olması nedeniyle henüz gelişme aşamasındadır. İç
mekânların standart olmayan yapısına bağlı olarak karmaşıklık derecesinin değişkenlik göstermesi ve iç mekân içerisindeki hareket
kabiliyetinin geniş bir spektrumda olması nedeniyle farklı navigasyon ağ modelleri oluşturulabilmektedir. Bu çalışmada literatürde öne
çıkan Orta Eksen Dönüşümü (OED) tabanlı ağ modelleri ve eş görünüm alanları teorisinden yararlanarak geliştirilen Görünürlük Çizgesi
(GÇ) tabanlı ağ modeli, Yıldız Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi binasına ilişkin kat planları kullanılarak üretilen yapı bilgi modeli
üzerinde uygulanmış, alt koridorlar arasında görüş alanı sınırlaması getirilerek GÇ ve OED kombinasyonuyla yeni bir yaklaşım
önerilmiştir. Elde edilen modellerin kullanılabilirlikleri en kısa mesafe ve rotalar üzerinden yapılan dönüş sayısı kriterlerine göre
karşılaştırılmıştır. Deneysel çalışmaya ilişkin bulgular, literatürde insan algısı ile ilişkili olduğu gösterilen GÇ’nin karşılaştırılan rotalar
için en yakın ağ modeline göre mesafelerin ortalama 1.17 m kısalmasını ve dönüş sayılarının 0.20 kez azalmasını sağladığını göstermiştir.
İstatistiki test sonuçları, önerilen hibrit yöntemin GÇ’den anlamlı bir şekilde farklılaşmadığını ve çeşitli senaryolar için GÇ tabanlı ağ
modeli yerine kullanılabileceğini göstermiştir.
Nowadays, the use of outdoor navigation applications is quite common. For indoor navigation, this case is still an emerging
application due to the lack of use of a standardised positioning equipment, higher costs, accuracy issues, the more complex structure of
indoor spaces and the fact that a comprehensive network model to support indoor navigation for floor-level paths and non-level paths and
the studies on the computation of routes are not fully developed yet. Due to the degree of complexity of indoor spaces vary depending on
the non-standard structures of buildings and the freedom of movement capability is in a wide spectrum, different navigation networks can
be generated. In this study, the Medial Axis Transform (MAT) based methods and the Visibility Graph (VG) based network model that
originates from isovists theory which are the prominent navigation network models in the literature are generated in the building
information model of Yildiz Technical University Civil Engineering Faculty building by utilizing the two-dimensional floor plans of the
building and a new approach is proposed based on the VG model by restricting the line of sight between sub-corridors of indoor space
and combining it with the MAT. The usability of these navigation network models is compared in terms of the shortest distance and the
fewest turns made on the route. The findings of the experimental study showed that the VG based network model which is shown in previous
studies to be correlated with human perception enables a mean of 1.17 m shorter distances and 0.20 times fewer turns than the compared
routes compared to closest network model. The statistical tests demonstrated that the proposed hybrid approach does not differ significantly
from VG thus can be used instead of VG based model for various scenarios.