SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal), cilt.9, sa.114, ss.8070-8077, 2023 (Hakemli Dergi)
Jeffrey Shaw, 1960'lı yıllarda başlayan görüntü ve sesin teknoloji destekli sanal görüntülere
geçişinden bu yana aktif olarak üretim yapan, virtüelin ve edimselin hassas dengesini kurup
gösterebilen öncü yeni medya sanatçılarından biridir. Shaw’un genişletilmiş sinema, interaktif
mekânlar ve dokunsal medyaya yönelik çalışmaları; izleyicinin gerçekliğe tanık olma rolünü
teknolojik ve hibrit mekânlara yansıtarak nesne ve izleyici arasındaki geleneksel ilişkiyi
tamamen değiştirmeyi amaçlar. Sanatçı mekânın sınırlarını belirsizleştirmek için, izleyicinin
çevre ile hem fiziksel hem de entelektüel etkileşime girmesini sağlayarak, anlam inşa edebildiği
olay dünyalarında bedenlenme yaratır.
Bu çalışma, yeni medya sanatında Shaw’un öncü rolünü göstererek, genişletilmiş bir şimdiki an
içinde, duygulam ve onun potansiyel taşıyıcısı olan bedenlenme kavramının Neo-Bergsoncu bir
bedenlenmiş estetik fikri ile ele alınmasına dayanır. Bu estetik düşünce fikri, süre ve bellek
teorileriyle tanınan Fransız filozof Henri Bergson’a dönüşün, aslında duygulama dönüşün bir
ifadesidir. Dönüş fikri, Shaw’un yeni medya çalışmaları üzerinden Bergsoncu bir estetik
incelemeye odaklanarak duyum temelinde ele alınır. Bergson’un günümüzdeki dijital süre
temsillerinin beden aracılığıyla, Neo-Bergsoncu estetik deneyim içinde, nasıl açığa
çıkarılabileceği Shaw’un katmanlı ve kendi içinde iletken olan Place-Hampi çalışmasından
izlenebilir
Jeffrey Shaw is one of the pioneering new media artists who has been actively producing since
the transition of image and sound to technology-supported virtual images, which started in the
1960s, and who can establish and demonstrate the delicate balance of the virtual and the actual.
Shaw's works for expanded cinema, interactive spaces, and haptic media; It aims to completely
change the traditional relationship between the object and the audience by reflecting the
audience's role of witnessing reality to technological and hybrid spaces. To uncertain the
boundaries of the space, the artist creates an embodiment in worlds where the viewer can
construct meaning by enabling both physical and intellectual interaction with the environment.
This study is based on a Neo-Bergsonist idea of embodied aesthetics, demonstrating Shaw's
pioneering role in new media art, in an expanded present moment, the concept of affect and its
potential carrier, embodiment. This idea of aesthetic thought is an expression of a return to the
French philosopher Henri Bergson, who is known for his theories of duration and memory, a
return to affect. The idea of return is handled based on sensation, focusing on a Bergsonian
aesthetic analysis through Shaw's new media works. How Bergson's contemporary
representations of digital time can be revealed through the body, within the Neo-Bergsonist
aesthetic experience, can be traced through Shaw's layered and self-conductive Place-Hampi
work.