Yöneylem Araştırması ve Endüstri Mühendisliği (YA/EM) 43. Ulusal Kongresi, Trabzon, Türkiye, 2 - 04 Ekim 2024, ss.128
Ulaştırma hizmetlerine yönelik gelecekteki talebin tahmini, ulaştırma operasyon planlaması, pazarlama ve finans gibi fonksiyonel alanların planlanması ve yönetimi için de temel girdiyi oluşturur. Lojistik sektöründe müşteri memnuniyetinin temeli; zamanında, doğru miktarda, doğru ürünü, doğru konuma hasarsız bir şekilde teslim etmeye dayanır. Siparişlerin zamanında ve hasarsız tesliminin yapılabilmesi için etkili bir yükleme planının oluşturulması büyük bir öneme sahiptir, fakat sektörde siparişlerin toplam hacim ve toplam ağırlık şeklinde özet verilerle alınması, operasyon planlamasında ve yükleme planlarının oluşturulmasında verimsizliklere yol açmaktadır. Pratikteki uygulamalarda, bir siparişteki nihai yük miktarı ve ilgili yük detayları siparişin teslim alınması sırasında kesinleşmektedir. Bu çalışmada, entegre taşımacılık sektöründe faaliyet gösteren bir lojistik firmasının geçmiş müşteri ve sipariş bilgisini içeren gerçek sektör verisinin istatistiksel analizleri gerçekleştirilecektir. Bu analizler, sektör ihtiyaçlarına yönelik olarak erken planlamayı mümkün kılmak üzere, yük depoya ulaşmadan önce, sipariş ile ilgili belirsizlik bulunan yük detayı (kutuların boyutları, lademetre vb.) tahmin çalışmasını içermektedir. Müşterilerden gelen sipariş verilerindeki belirsizliklerin azaltılması için sipariş ve müşteri bilgisini baz alarak yük tahmininde bulunacak bir denetimli makine öğrenmesi modeli geliştirilecektir. Bu kapsamda, siparişteki yük detay bilgisinin tahmini için Destek Vektör Makineleri ve Yapay Sinir Ağları yöntemleri kullanılacaktır. Yapılan bu çalışma ile müşterilerden gelecek siparişlerin yük miktarlarının tahmin edilmesi sevkiyat aşamasında yükleme planının etkili bir şekilde yapılabilmesine olanak sağlayacak ve verimsiz yapılan sevkiyatlardan oluşan maliyeti minimize edecektir.