School counseling is one of the sub- specialties of the counseling profession. School counseling has an important role in the school system. The aim of school counseling services is to assist students in developing healthily in personal, emotional, vocational, and social areas. These services are provided within a specific system. The examination of school counseling services in Turkey, in conjunction with another country, can provide more concrete information about the position of our country in the field of school counseling. This study aims to investigate the organization and delivery of psychological counseling services in schools, inclusivity, competence of school counselors, and the ongoing positive, negative, and improvable aspects of school counseling by focusing on school counseling in Kenya and Turkey. For this purpose, the historical development of school counseling in Kenya and Turkey, the roles of school counselors, and current issues, along with the challenges faced by school counselors, have been examined. The research findings indicate that school counseling in Turkey commenced approximately 15 years earlier than in Kenya. While the title of counselor has not been officially recognized in Kenya, it has been identified that it is officially accepted in Turkey through various official documents. In both countries, the duties and responsibilities of school counselors are related to students' academic, career, and personal- social development areas. However, there are points of differentiation in the implementation and delivery of these services. Additionally, the most significant challenges encountered in school counseling in both countries are as follows: the absence of a school counselor in every school, the expectation for school counselors to handle tasks beyond their designated scope, and difficulties in collaboration with other stakeholders within the school.
Psikolojik danışma mesleğinin alt uzmanlık alanlarından birisi okul psikolojik danışmanlığıdır. Okul psikolojik danışmanlığı, okul sistemi içerisinde önemli bir role sahiptir. Okul psikolojik danışma hizmetleri ile öğrencilerin kişisel, duygusal, mesleki ve toplumsal alanlarda sağlıklı olarak gelişmelerine yardımcı olma amaçlanmaktadır ve bu hizmetler, belirli bir sistem dâhilinde sunulmaktadır. Türkiye’de yürütülen okul psikolojik danışmanlığı hizmetlerini başka bir ülke ile ele almak, ülkemizin okul psikolojik danışmanlığı konusundaki konumu hakkında daha somut bilgiler verebilir. Bu çalışma ile Kenya ve Türkiye’deki okul psikolojik danışmanlığı konusu ele alınarak, okullarda psikolojik danışma hizmetlerinin nasıl örgütlendiği/sunulduğu, kapsayıcılığının nasıl olduğu, okul psikolojik danışmanlarının yetkinlikleri, okul psikolojik danışmanlığı alanında süregelen olumlu, olumsuz ve geliştirilebilir yönleri görmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Kenya’da ve Türkiye’de okul psikolojik danışmanlığının tarihsel gelişimi, okul psikolojik danışmanları, okul psikolojik danışmanlarının görevleri ve güncel konular ile okul psikolojik danışmanlarının karşılaştıkları güçlükler incelenmiştir. Araştırma sonucunda Türkiye’de okul psikolojik danışmanlığının Kenya’dan yaklaşık 15 yıl önce başladığı görülmüştür. Kenya’da psikolojik danışman unvanı resmen kabul edilmemişken Türkiye’de çeşitli resmî belgeler ile kabul edildiği tespit edilmiştir. Her iki ülkede de okul psikolojik danışmanlarının görev ve sorumlulukları öğrencilerin akademik, kariyer ve kişisel-sosyal gelişim alanlarıyla ilgili olmasına rağmen bu hizmetlerin yürütülmesinin ve sunulmasının farklılaştığı noktalar olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca her iki ülkede de okul psikolojik danışmanlığı ile ilgili karşılaşılan en önemli güçlükler; her okulda bir psikolojik danışmanın olmaması, okul psikolojik danışmanlarından görevi kapsamına girmeyen işleri yürütmelerinin istenmesi ve okuldaki diğer paydaşlarla iş birliği yapılamamasıdır.