1st International Applied Statistics Conference (UYIK-2020), Ankara, Türkiye, 1 - 04 Ekim 2020, cilt.1, sa.1, ss.102-114
Çok boyutlu ölçekleme (ÇBÖ) analizinin kullanımını konu alan bu çalışma, ÇBÖ analizinin teorik
zeminde incelenmesi, bilgisayar ve telekom sektörlerinin temel ürün gruplarının, örneklem olarak
seçilen teknoloji marketlerinin 2019 satış adetlerinin ürün,bölge ve markasal dağılımları hakkında
örneklendirme olmak üzere üç temel amaca hizmet etmeye çalışmaktadır. Bu çalışma sonucunda sektör
bazında en çok satılan ürün gruplarını belirleyip, bölgesel ÇBÖ analizi çıktıları, işletmelere gerek
rekabet yarışında ayrıcalıklı bir konum kazanmada gerekse pazardaki boşlukları tespit ederek, bu
boşluklarda da konumlanabilme hakkında bakış açıları kazandırabilecektir. Marka ÇBÖ analizi çıktıları
ile hangi marka ve ürün grubunun diğerlerine göre daha fazla satış adeti olduğu belirlenmeye
çalışılacaktır. Benzer ve farklı markaları konumlandırmaya yardımcı olabilecektir. (Marka gizliliğinden
dolayı analiz boyunca marka isimleri gizli tutulacaktır).
Anahtar kelimeler: Konumlandırma, çok boyutlu ölçekleme, marka, bölge, ürün