International Marmara Sciences Congress Imascon 2023 , Kocaeli, Türkiye, 15 - 16 Aralık 2023, cilt.1, ss.107-112
İş hayatında gerçekleştirilen faaliyetlerde insan, önemli bir müşteri, etkin bir enerji kaynağı ve
vazgeçilemeyecek bir emek ustasıdır. Bu yüzden hem müşterinin hem üretimin hem de çalışanın
korunması adına, maddi çıkarların ve yasal mevzuatın gerekleri çerçevesinde, işverenlerin insanları
kontrol altında tutma ve müdahale etme istekleri ön plandadır. Yasal mevzuat çalışanların korunması
için işverenlere önemli sorumluluklar yüklemektedir. Risk değerlendirmesi yapılması bu
sorumluluklardan bir tanesidir. Risk değerlendirmelerinde veriye dayalı sayısal yöntemlerin yanı sıra
sözel değerlendirme yöntemleri de yaygınlıkla kullanılmaktadır. Gün geçtikçe bu değerlendirmelere
yeni yöntemler yeni yaklaşımlar geliştirilmeye çalışılmaktadır. Yeni bir yaklaşım olarak sözel olarak
ifade edilen duyguların, sayısal verilere dönüştürülerek risk değerlendirmelerinde yer alması
sağlanabilir. Bu kapsamda daha çok satış, tüketici davranışları ve insan tercihlerin belirlenmesi gibi
sosyal çalışmalarda kullanılan Stimulus–Organism–Response (SOR - Uyaran-Organizma-Tepki)
Modeli etkili olabilir. Çevresinden aldığı uyarıların sonucunda duygusal etkilenmenin gerçekleşmesi
bunun sonucunda da bir tepki oluşması temelinde değerlendirme yapabilme imkanı elde edilebilir. Bu
sayede iş kazası sebeplerinden gösterilen dikkatsizlik veya dalgınlık gibi etkenlerin daha ayrıntılı
incelenmesi ve değerlendirmesi yapılabilir.