BAYKAN SEZER SOSYOLOJİSİNDE DOĞU-BATI AYRIMI


Günay İ. E.

3. ULUSLARARASI KORKUT ATA BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, Osmaniye, Türkiye, 22 - 24 Kasım 2024, ss.55-56

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Osmaniye
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.55-56
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Batı temelli tarih anlayışı ilk çağ (kölelik), Orta Çağ (feodalite), Yeni Çağ (kapitalizm) ve Yakın Çağ (endüstriyalizm) olarak dönemlendirilmiştir. Ancak bu dönemler Batı’nın kendi içinden ürettiği, kendi koşullarının sonucu olan dönemsel ayrımlardır diğer bir deyişle Batı merkezli evrensel tarihsel ve toplumsal anlayışıdır. Batı kendine özgü tarih anlayışını merkeze alarak ve diğer toplumları hegemonik bir anlayışla bu tarih anlayışına eklemleyerek, aslında kendi sömürgeciliğini ve saldırganlığını saklamaktadır ve kendini uygarlığın merkezinde konumlandırmaktadır. Baykan Sezer’e göre dünya tarihini Doğu-Batı çatışma tarihi oluşturmaktadır. Çatışmanın nedeni Batı’nın saldırgan bir tutum içinde Doğu’nun zenginliğini tıpkı Amerika kıtasında olduğu gibi zorla almak istemesidir. Sezer’in kuramında ilk olarak Doğu’nun kendi çabası ve sorunlarına getirdiği çözümleriyle uygarlığa geçtiği ve Doğuyla olan çatışmaya dayalı ilişkileri sonucunda sonradan Batı’nın da uygarlaştığı ifade edilmektedir. Bu bağlamda çalışmada tarımsal faaliyetler temelinde kölelik, feodalite, kapitalizm ve endüstriyalizmi ifade eden İlk Çağ, Orta Çağ, Yeni Çağ ve Yakın Çağ dönemleri ana hatlarıyla yeniden değerlendirilerektir. Böylece hem Batı’nın dayattığı kendi üretimi olan despotik tarihsel toplum anlayışı eleştirilecektir hem de Batı’nın kendi içinde geliştiği düşüncesinin aksine Doğu ile olan çatışmacı ilişkileri temelinde geliştiği ortaya konmaya çalışılacaktır. Baykan Sezer'in makaleleri ve notlarıyla birlikte kitapları nitel bir yaklaşımla ve doküman analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmanın önemi geçmişi daha iyi analiz etmek ve geleceği daha isabetli değerlendirmek için farklı bir perspektif sunmasıdır.

The Western-based understanding of history is periodized as the Ancient Age (slavery), the Middle Ages (feudalism), the New Age (capitalism) and the Modern Age (industrialism). However, these periods are periodic distinctions that the West produces from within itself and are the result of its own conditions, in other words, the West-centered universal historical and social understanding. By centering its own understanding of history and adding other societies to this understanding of history with a hegemonic approach, the West actually hides its own colonialism and aggression and positions itself at the center of civilization. According to Sezer, world history consists of the history of East-West conflict. The reason for the conflict is that the West, in an aggressive manner, wants to take the wealth of the East by force, just like in the American continent. In Baykan Sezer's theory, it is stated that the East first became civilized with its own efforts and solutions, and later the West also became civilized as a result of its conflict-based relations with the East. In this context, the study re-evaluates the periods of the Ancient Age, the Middle Ages, the New Age and the Modern Age, which express slavery, feudalism, capitalism and industrialism on the basis of agricultural activities. Thus, the self-made despotic historical society imposed by the West will be criticized, and it will be tried to demonstrate that, contrary to the idea that the West developed within itself, it developed on the basis of its conflictual relations with the East. Baykan Sezer’s articles and books with his notes were examined with a qualitative approach and document analysis method. The importance of the study is that it offers a different perspective to better analyze the past and evaluate the future more accurately.