3. ULUSLARARASI KORKUT ATA BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, Osmaniye, Türkiye, 22 - 24 Kasım 2024, ss.55-56
Batı
temelli tarih anlayışı ilk çağ (kölelik), Orta Çağ (feodalite), Yeni Çağ
(kapitalizm) ve Yakın Çağ (endüstriyalizm) olarak dönemlendirilmiştir. Ancak bu
dönemler Batı’nın kendi içinden ürettiği, kendi koşullarının sonucu olan dönemsel
ayrımlardır diğer bir deyişle Batı merkezli evrensel tarihsel ve toplumsal
anlayışıdır. Batı kendine özgü tarih anlayışını merkeze alarak ve diğer
toplumları hegemonik bir anlayışla bu tarih anlayışına eklemleyerek, aslında
kendi sömürgeciliğini ve saldırganlığını saklamaktadır ve kendini uygarlığın
merkezinde konumlandırmaktadır. Baykan Sezer’e göre dünya tarihini Doğu-Batı
çatışma tarihi oluşturmaktadır. Çatışmanın nedeni Batı’nın saldırgan bir tutum
içinde Doğu’nun zenginliğini tıpkı Amerika kıtasında olduğu gibi zorla almak
istemesidir. Sezer’in kuramında ilk olarak Doğu’nun kendi çabası ve sorunlarına
getirdiği çözümleriyle uygarlığa geçtiği ve Doğuyla olan çatışmaya dayalı
ilişkileri sonucunda sonradan Batı’nın da uygarlaştığı ifade edilmektedir. Bu
bağlamda çalışmada tarımsal faaliyetler temelinde kölelik, feodalite, kapitalizm
ve endüstriyalizmi ifade eden İlk Çağ, Orta Çağ, Yeni Çağ ve Yakın Çağ
dönemleri ana hatlarıyla yeniden değerlendirilerektir. Böylece hem Batı’nın
dayattığı kendi üretimi olan despotik tarihsel toplum anlayışı eleştirilecektir
hem de Batı’nın kendi içinde geliştiği düşüncesinin aksine Doğu ile olan
çatışmacı ilişkileri temelinde geliştiği ortaya konmaya çalışılacaktır. Baykan
Sezer'in makaleleri ve notlarıyla birlikte kitapları nitel bir yaklaşımla ve
doküman analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmanın önemi geçmişi daha iyi
analiz etmek ve geleceği daha isabetli değerlendirmek için farklı bir
perspektif sunmasıdır.
The Western-based understanding of history is periodized
as the Ancient Age (slavery), the Middle Ages (feudalism), the New Age
(capitalism) and the Modern Age (industrialism). However, these periods are
periodic distinctions that the West produces from within itself and are the
result of its own conditions, in other words, the West-centered universal
historical and social understanding. By centering its own understanding of
history and adding other societies to this understanding of history with a
hegemonic approach, the West actually hides its own colonialism and aggression
and positions itself at the center of civilization. According to Sezer, world
history consists of the history of East-West conflict. The reason for the
conflict is that the West, in an aggressive manner, wants to take the wealth of
the East by force, just like in the American continent. In Baykan Sezer's
theory, it is stated that the East first became civilized with its own efforts
and solutions, and later the West also became civilized as a result of its
conflict-based relations with the East. In
this context, the study re-evaluates the periods of the Ancient Age, the Middle
Ages, the New Age and the Modern Age, which express slavery, feudalism,
capitalism and industrialism on the basis of agricultural activities. Thus, the
self-made despotic historical society imposed by the West will be criticized,
and it will be tried to demonstrate that, contrary to the idea that the West
developed within itself, it developed on the basis of its conflictual relations
with the East. Baykan Sezer’s articles and books with his notes were examined with a
qualitative approach and document analysis method. The importance of the study is that it offers a
different perspective to better analyze the past and evaluate the future more
accurately.