Journal of Innovative Research in Teacher Education, cilt.2, sa.3, ss.243-265, 2021 (Hakemli Dergi)
Sosyal Bilgiler dersi, yapısı gereği içinde soyut ve anlaşılması zor olan konular barındırır. Dersin
içeriğinde yer alan bu konuları öğretebilmek için çeşitli materyaller işe koşulur. İşe koşulan
materyallerden kalıcı öğrenme sağlaması ve anlamlı öğrenme çıktıları oluşturması beklenir. Bu
materyallerden biri olan çizgi romanın ders sürecini destekleyici bir araç olduğu kanıtlanmıştır.
Çalışmada Sosyal Bilgiler dersi 5. Sınıf 6. Öğrenme alanı olan Etkin Vatandaşlık başlığı çizime aktarılmaya
çalışılmıştır. Bu öğrenme alanın çizgi romanlaştırılmasının sebebi öğrencilerin, Etkin Vatandaşlık
öğrenme alanını öğrenmede zorluklar yaşamasıdır. Öğrenme alanının çizimleri, WEB 2.0 aracı olan
“Pixton” adlı internet sitesi üzerinden yapılmıştır. Yapılan çizimler sonucunda ortaya çıkan “Minik
Vatandaşlar” adlı çizgi roman, 153 kareden oluşmaktadır. Bu çalışma Sosyal Bilgiler öğrenme
alanlarından birisinin, bütün kazanımlarına ve içeriğine göre çizgi romanlaştırılması ve de materyale
dönüştürülmesi açısından önemlidir. Geliştirilen çizgi romanın ders işlenme sürecinde öğretmen ve
öğrencilere yardımcı bir kaynak olarak kullanılabileceği düşünülmektedir. Ayrıca eğitici dijital çizgi
roman tasarlama süreçlerinin öğrenilmesi açısından önemlidir
Social Studies course includes subjects that are abstract and difficult to understand due to its structure.
In order to teach these subjects in the content of the course, various materials are used. It is expected
that the materials used will provide permanent learning and create meaningful learning outcomes. One
of these materials, comics, has been proven to be a supportive tool for the course process. In the study,
the title of Active Citizenship, which is the 5th grade 6th learning area of the Social Studies course, was
tried to be transferred to the drawing. The reason for making this learning area a comic is because
students have difficulties in learning the Active Citizenship learning area. The drawings of the learning
area were made on the website called "Pixton", a WEB 2.0 tool. The comic book "Little Citizens", which
emerged as a result of the drawings, consists of 153 squares. This study is important in terms of turning
one of the Social Studies learning areas into a comic book according to all its acquisitions and content
and transforming it into material. It is thought that the developed comic book can be used as a helpful
resource for teachers and students in the course process. It is also important in terms of learning the
educational digital comic design processes.