CAZ TARİHİNDE 1959-1967 SÜRECİNİN ÖNEMİ


Creative Commons License

Sazlı K.

IDIL SANAT VE DIL DERGISI, cilt.10, sa.86, ss.1425-1434, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 86
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.7816/idil-10-86-01
  • Dergi Adı: IDIL SANAT VE DIL DERGISI
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Linguistic Bibliography, MLA - Modern Language Association Database, Directory of Open Access Journals
  • Sayfa Sayıları: ss.1425-1434
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZ

Bu çalışmanın odak noktası, caz tarihinin en yaratıcı yılı olarak anılan 1959 yılının literatürde en önemli çıktıları arasında bulunan albümler ve bunların "caz müziğinin öldüğü yıl" olarak anılan 1967 yılına kadar caz tarihini domine eden free jazz akımına etkileridir. 1950'li yıllar, cazın daha önce olmadığı kadar çeşitlilik gösterdiği bir dönemdir. Third stream, cool jazz ve hard bop, 1950'li yılları tanımlayacak stillerin başında gelmekte iken, 1959'da caz birçok dala ayrılarak çeşitli coğrafyalarda ses bulmuştur. Böylelikle 20. yüzyılın ikinci yarısı, ilk yarısındaki gibi tek stil odağında değil, birden fazla stilin eş zamanlı olarak gerçekleştiği bir dönem olarak tarihte yerini almış, 1959 yılı bu açıdan caz tarihinde bir köprü görevi görmüştür. Fusion öncesi 1959-1967 döneminin yankıları ise, cazın 21. yüzyıldaki müzikal çıktıları üzerinde halen etkilidir. Bu çalışmada, 1950- 1967 yılları arasındaki çeşitli caz stillerinin ve bu stillerin müzikal anlayışını oluşturan temel unsurların betimleme yolu ile aktarılması hedeflenmiştir. 

ABSTRACT

The focus of this study is on the history of jazz music between 1959 and 1967. The 1950s was a period of intense creativity in jazz, defined by emerging styles such as third stream, cool jazz and hard bop. The end of that decade, 1959, is considered to be a watershed year in which some of jazz’s most influential recordings were made and also effected the free jazz movement, which dominated until 1967, known as the "year that jazz music died". Therefore, 1959 becomes a bridge between the stylistic homogeneity of first half of the century and an outpouring of creativity in the second half. The echoes of the pre-fusion period 1959-1967 are still influential on the musical output of jazz in the twenty first century. This study aims to convey the variety of jazz styles between 1950 and 1967 by looking at the foundational elements that create the musical understanding of these styles by means of a descriptive methodology.