Louis-Jacques-Mandé Daguerre ve Charles Marıe Bouton’un Dioraması ve Tarihsel Kökenleri


Creative Commons License

Böcekler B.

Sanat Tarihi Dergisi, cilt.14, sa.2, ss.139-160, 2016 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2016
  • Dergi Adı: Sanat Tarihi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.139-160
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Diorama, Louis-Jacques-Mandé Daguerre ve Charles Marie Bouton tarafından icat edilmiştir. Diorama kelimesi, Yunanca “bir uçtan bir uca” anlamına gelen dia ve “sahne-manzara” anlamına gelen -orama kelimelerinin birleşmesinden oluşmuştur. Diorama’da Louis-Jacques-Mandé Daguerre ve ortağı ressam Charles Marie Bouton tarafından camera obscura ile yapılan resimler Diorama’daki karanlık bir salonda sergilenir. Sergilenen resimlerin konusunu kent görünümleri, Gotik katedraller, çığ düşmesi, liman sahneleri ve yangınlar oluşturur. Diorama’nın temel amacı, farklı ışık ve filtre sistemleri ile izleyiciye hareket ve zaman algısını vermektir. Bu çalışmada, öncelikle Diorama’dan önce gerçekleştirilen gösterilerin tarihi incelenecektir. Ardından Diorama’nın tarihi, Diorama’daki sergileme sistemi ve Diorama’da sergilenen resimler anlatılacaktır.

Anahtar kelimeler: Louis-Jacques-Mandé Daguerre, Panorama, Diorama, Eidophusikon, yanılsama, Charles Marie Bouton.