CICMS2021, Aydın, Türkiye, 20 - 21 Mayıs 2021, ss.101
Belgesel filmin gerçeğin kendisini ne kadar yansıttığı ya da yansıtması gerektiği en az sinemanın
kendi kadar eski bir tartışmadır. İster Grierson’un “Gerçeğin yaratıcı bir şekilde işlenmesi”
tanımından yola çıkalım ister Nijat Özön’un “Dünyayı gerçeğe en yakın nesnel biçimde
yansıtılmaya çalışması” tanımından; belgeselin gerçekle ilişkisi tartışılmazdır. Ancak gerçeği
nasıl ve ne biçimde işlediği elbette belgesel filmin gerçekle olan ilişkisini de belirler. Bu ilişki
için en mühim öğelerden biri ise belgesel filmin gerçeği işlerken dramatik unsurları ne biçimde,
hangi amaçla ve nasıl bir dozda kullandığının cevabında gizlidir. Bu çalışma yüz yılı aşkın var
oluş serüveni boyunca belgesel filmin gerçekle olan ilişkisini, bu konudaki farklı yaklaşım ve
tartışmalar ile dramatik unsurların belgesel filmde kullanımının belgeseldeki gerçeklik öğesine
etkisini belirlemek amacıyla literatür tarama yöntemi ile gerçekleştirilecektir. Bunun için
öncelikle tarihsel süreci boyunca belgeselin tanımı, bu tanım içinde gerçekliğin yeri ve farklı
yaklaşımlar ele alınacak, daha sonra belgesel filmde kullanılan dramatik unsurlar ve bunların
kullanım amaçları sıralanacak ve en sonuç olarak elde edilen veriler doğrultusunda, dramatik
unsurların belgesel filmin gerçeklik ile ilişkisini nasıl etkilediği sorusunun yanıtı verilecektir.