The Journal of Academic Social Science Studies, cilt.14, sa.84, ss.113-128, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın genel amacı; yönetim süreçleri açısından resmi ortaöğretim
kurumlarında görev yapan yöneticilerin duygu yönetimi davranışlarını
öğretmen görüşleri doğrultusunda incelemektir. Bu genel amaç doğrultusunda
öğretmenlerin görev yaptıkları kurumlarda olumlu ve olumsuz duyguları
hissetme sıklığı ile yöneticilerin yönetim süreçleri alt boyutlarında duygu
yönetimi davranışları sorgulanmıştır. Tarama modeli kullanılan araştırmanın
verileri 2017-2018 Eğitim-Öğretim Yılı’nda İstanbul İli Avcılar, Başakşehir, Fatih
ve Esenler ilçelerinde bulunan resmi ortaöğretim kurumlarında görev yapan
toplam 553 öğretmene ölçek uygulanarak toplanmıştır. Araştırmada kullanılan
veri toplama aracının ilk bölümünü demografik değişkenler, ikinci bölümünü
Watson, Clark ve Tellegen (1988) tarafından geliştirilen “Pozitif ve Negatif
Duygu Ölçeği” ve üçüncü bölümünü Çoruk ve Akçay (2012) tarafından
geliştirilen “Yönetim Süreçleri Açısından Yöneticilerin Duygu Yönetimi
Davranışları Ölçeği” oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde
frekans, yüzde dağılımı, ortalama, standart sapma, t-testi, Pearson korelasyon
katsayısı ve tek faktörlü varyans analizi ile Post-Hoc testlerinden Scheffe,
Gabriel ve Games-Howell testleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
veriler doğrultusunda öğretmenlerin görev yaptıkları kurumlarda olumlu
duyguları genel olarak “sık” düzeyinde, olumsuz duyguları ise “az” düzeyinde
hissettikleri; öğretmenlerin olumlu ve olumsuz duyguları hissetme sıklığı
arasında anlamlı, negatif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu; kıdem ve
okulun bulunduğu bölgenin hizmet alanı değişkenlerinin olumlu ve olumsuz
duyguları hissetme sıklığında istatistiksel olarak anlamlı fark oluşturduğu
tespit edilmiştir. Yöneticilerin duygu yönetimi davranış düzeyleri bağlamında
ise yönetim süreçleri alt boyutlarında görev yapılan okulun hizmet alanı
değişkeni bazında incelendiğinde 2/4 hizmet alanında görev yapan
öğretmenlerin görüşlerinin planlama, iletişim, koordinasyon ve değerlendirme
alt boyutlarında daha olumlu olduğu görülmüş ve yönetim süreçleri alt
boyutlarından karar verme ve değerlendirme süreçleri arasında anlamlı, pozitif
yönde ve orta düzeyde, diğer yönetim süreçleri arasında ise anlamlı, pozitif
yönde ve yüksek düzeyde bir ilişki saptanmıştır.