PISA’nın ışığında geliştirilen ABİDE projesinde okuma bakımından ne hâldeyiz? Bir geçerlilik çalışması


Creative Commons License

Göktentürk T., Arıcı A. F.

RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, sa.22, ss.657-665, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.657-665
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çalışmamızda MEB Ölçme ve Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğünün Veri Analizi, İzleme ve Değerlendirme Daire Başkanlığı birimi ile yapılan yazışmalar neticesinde erişilebilen ABİDE 2016 Türkçe-A testine cevap veren öğrencilerden seçilen 6000 kişilik veri analiz edilmiştir. İlgili kitapçıkta araştırmacılara 9 madde verilmiş olup araştırma boyunca ilgili maddelerin hedef kitlenin cinsiyet, kurum türü ve bölge değişkenlerinin alt gruplarında madde yanlılığına işaret eden diferansiyel madde fonksiyonunu gösterip göstermediği incelenmiştir. Parametrik veri setlerine uygunluğu ve maddelere verilen cevapların hiyerarşik yapı içermesi sebebiyle lojistik regresyon analizleri seçilmiştir. Maddelere verilen cevapların ordinal bir yapı içermesi sebebiyle de ordinal lojistik regresyon analizi ana analiz metodu olarak belirlenmiştir. İlgili metot yoluyla yapılan DMF (diferansiyel madde fonksiyonu) analizleri neticesinde madde yanlılığına işaret eden maddeler varsa bulgulaştırılarak raporda sunulmuştur. Elde edilen sonuçlar ABİDE maddelerinin alt gruplara yönelik olarak orta ve yüksek derecede diferansiyel madde fonksiyonuna sahip olmadığına işaret etmektedir. Bulgular ilgili maddelerin analiz edilen alt gruplar için geçerli olduğu şeklinde yorumlanabilir. Bununla beraber mevcut bulguların oluşmasına sebep olabilecek istikşafi analizlerin gelecek araştırmalarda yapılması milli bir izleme-değerlendirme sisteminin kurulmasında katkı sağlayacaktır. Son olarak ABİDE projesinin PISA (Program for International Student Assessment) gibi açık veri politikası izlemesi ve daha geniş veri paylaşımında bulunması projenin güvenilirliğini de artıracak ve daha derinlikli veri elde edilmesine imkân sağlayacaktır.

In this research, we used and analyzed the data obtained from Ministry of Education General Directorate of Assessment and Examination Services. Analyzed data consists of ABİDE 2016 Turkish-A booklet, and the data was collected from 6000 participants. We aimed to find out whether the subgroups to which the ABİDE reading test items are applied contain DIF among the gender subgroups. We chose logistic regression analyzes because of their suitability to parametric data sets. Ordinal logistic regression analysis was determined as the main analysis method because the responses given to the items contain an ordinal structure. As a result of the DMF analysis, we did not determine any differential item functioning. The results obtained indicate that ABIDE substances do not have medium and high degree differential item function for subgroups. The findings can be interpreted as the relevant items are valid for analyzed subgroups. However, conducting exploratory analyzes that may lead to the formation of existing findings in future research will contribute to the establishment of a national monitoring-evaluation system. Finally, the fact that the ABIDE project follows an open data policy such as PISA and shares broad data, will increase the reliability of the project and allow more in-depth data to be obtained.