YILDIZ Journal of Educational Research, vol.5, no.1, pp.1-26, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Dijital teknolojilerin hayatın her alanını yoğun bir biçimde etkilemesi neticesinde dijital
okuryazarlık becerileri tüm bireyler için günümüzde gerekli hale gelmiştir. Özellikle dijital
teknolojilerin yaygın olmadığı bir zamanda dünyaya gelmiş olan 45-50 yaş ve üstü bireyler
günümüzde diğer yaş gruplarına göre daha dezavantajlı durumdadırlar. Bu araştırmada bu yaş
grubu bireylerin dijital okuryazarlığa yönelik ihtiyaçları tespit edilerek, dijital okuryazarlık
becerilerini geliştirmeye yönelik eğitimlerin nasıl tasarlanması gerektiğine ışık tutulacağı
düşünülmektedir. Araştırma verileri gönüllülük usulü ile araştırmaya katılan 239 bireyden
yüz yüze görüşme ile birebir araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu ile toplanmıştır.
Veriler toplanarak orta yaş ve üstü bireylerin günlük yaşamda İnterneti kullanırken yardım alma
durumları, İnternet kullanım amaçları ve dijital becerilerini geliştirmeye yönelik istekleri 35-49,
50-64 ve 65+ yaş gruplarına göre karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde
yüzde, frekans ve ki-kare istatistiklerinden yararlanılmıştır. Araştırmada 65 yaş ve üstündeki
katılımcıların %39,5‟inin, 50-64 yaş grubundaki katılımcıların %28‟inin, 35-49 yaş grubundaki
katılımcıların %17,5‟inin İnterneti kullanırken yardım aldıkları, bu becerilerini geliştirmek için
kursa katılma isteğinin 35-49 yaş grubunda %57,3, 50-64 yaş grubunda %41,5, 65 yaş ve üstünde
%37,2 olduğu bulunmuştur. Bu bulgular bu yaş gruplarındaki yetişkinlerin dijital becerilerin
geliştirilmesine yönelik eğitim taleplerinin dikkate alınması gereken bir ihtiyaç olduğunu ortaya
koymaktadır.