XI. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, Gaziantep, Türkiye, 18 - 19 Eylül 2025, ss.295, (Özet Bildiri)
Bu araştırmada, uzak mesafe ilişkisi yürüten ve üniversitede öğrenim gören bireylerde aile iletişimi, ilişki kalitesi ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın temel amacı, uzak mesafe ilişkisi yürüten üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluşunu açıklamada kök aile iletişimi ve ilişki kalitesinin yordama gücünü incelemektir. Araştırma üniversite düzeyinde öğrenim gören 199 kadın 149 erkek olmak üzere toplamda 348 gönüllü üniversite öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yönteminden faydalanılarak belirlenmiştir. Bu çalışmada veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu, Aile İletişimi Ölçeği, Algılanan Romantik İlişki Kalitesi Ölçeği ve Öznel İyi Oluş Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinden pearson korelasyon analizi yapılmış değişkenler arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Öznel iyi oluş düzeyinin aile iletişimi ile anlamlı ve pozitif yönde (r = .607, p < .001); algılanan romantik ilişki kalitesi ile anlamlı ve pozitif yönde (r = .434, p < .001) bulunduğu görülmüştür. Öznel iyi oluş düzeyini yordama amaçlı yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi sonuçlarına göre aile iletişimi ve ilişki kalitesinin öznel iyi oluşu anlamlı bir şekilde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır (R = .649, R2 = .421, p < .001). Elde edilen bulgular, uzak mesafe ilişkisi yürüten bireylerin hem kök aileleri ile kurdukları etkileşimin hem de partnerleri ile kurdukları kaliteli ilişkinin öznel iyi oluş adına önemli yordayıcılar olduğunu göstermektedir. Bu sonuçlar, üniversite öğrencilerinin ilişki sürdürme becerileri ve öznel iyi oluşunu desteklemeye yönelik müdahalelerde kök aile ile kurulan ilişkinin ve romantik ilişki dinamiklerinin birlikte ele alınmasının önemini vurgulamaktadır.