KEMAL TAHİR SOSYOLOJİSİNDE OSMANLI BATILILAŞMASININ ELEŞTİRİSİ


Günay İ. E.

6.International Anatolian Scientific Research Congress, Konya, Türkiye, 8 - 10 Kasım 2024, ss.233-234

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.233-234
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş ve Amaç: Osmanlı’nın geçmişi, toplumsal yapının hakkında bilgi vermesi açısından sosyolojinin de ilgi alanına girmektedir. Batılılaşma süreci Osmanlı’nın son dönemlerinde ve Türkiye Cumhuriyet’inin kuruluşunda etken olması nedeniyle Türk tarihinin en önemli kırılmalarından biridir. Batılılaşma diğer bir deyişle modernleşme önemli dönüşümleri gerektirmiş ve aynı zamanda yeni ve farklı sorunları da üretmiştir. Kemal Tahir’e göre Osmanlı’nın mevcut sorunlarını çözmek amacıyla başlattığı Batılılaşma hareketi sorunları çözememiştir. Bunun nedeni farklı tarihsel koşulların sonucu olarak, Batı ve Osmanlı’nın farklı yapılara sahip olmasıdır. Çalışmanın amacı Osmanlı’nın Batı’dan farklı ve kendi özgü bir yapısı olduğunu, Doğu-Batı ilişkileri perspektifinden ortaya koymaktır. Böylece gelecekte Türk toplumu kendi model ve şablonlarıyla, Batı’nın dayattığı model ve şablonlara karşı koyabilecektir. Yöntem: Kemal Tahir sosyolog olmamasına rağmen, Anadolu insanının dramını nedenleriyle ve örnekleriyle eserlerinde ortaya koyarak, Türk toplumunun yapısını ve tarihini anlamaya çalışan sosyologların kaynakları arasında önemli bir yere sahiptir. Osmanlı toplum yapısının kendine özgü bir yapı olarak kabul edilmesi görüşünü yazdığı romanlarında ve tuttuğu notlarında savunmuştur. Bu bağlamda Osmanlı toplumsal yapısının Batı’dan farklılaşan, kendine özgü bir yapısı olduğu nitel bir yaklaşımla ve doküman analizi yöntemiyle inclenmiştir. Sonuç: Kemal Tahir sosyolojisinde Osmanlı toplumunun yapısını geçmişte ortaya çıkmış Osmanlı’ya özgü koşullar belirlemektedir. Osmanlı yapısal olarak Batı’dan farklıdır ve Batıcılık, Osmanlı’nın sorunlarına çözüm olamaz. Tartışma: Osmanlı ne Feodal düzene aittir ne de ATÜT kavramıyla açıklanabilir. Tahir’in Osmanlılık anlayışı, devleti ve toplumu şekillendiren Osmanlı’nın Batı’dan farklı olan kendi tarihsel gelişiminin sonucudur.

Anahtar Kelimeler: Doğu-Batı İlişkileri, Osmanlılık, Batıcılık, Feodalite, ATÜT

Introduction and Purpose: The past of the Ottoman Empire is also of interest to sociology in terms of providing information about the social structure. The Westernization process is one of the most important breaks in Turkish history as it was a factor in the last periods of the Ottoman Empire and the establishment of the Republic of Türkiye. Westernization, in other words modernization, required important transformations and at the same time produced new and different problems. According to Kemal Tahir, the Westernization movement initiated by the Ottoman Empire to solve its current problems could not solve the problems. The reason for this is that the West and the Ottoman Empire had different structures as a result of different historical conditions. The aim of the study is to reveal that the Ottoman Empire had a different and unique structure from the West, from the perspective of East-West relations. Thus, in the future, Turkish society will be able to resist the models and templates imposed by the West with its own models and templates. Materials and Methods: Although Kemal Tahir is not a sociologist, he has an important place among the sources of sociologists who try to understand the structure and history of Turkish society by revealing the drama of the Anatolian people with their reasons and examples in his works. He defended the view that the Ottoman social structure should be accepted as a unique structure in his novels and notes. In this context, it was examined with a qualitative approach and document analysis method that the Ottoman social structure had a unique structure that differed from the West. 6TH INTERNATIONAL ANATOLIAN SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS ~ 234 ~ Results: In Kemal Tahir's sociology, the structure of society is determined by the conditions that emerged in the past. The Ottoman Empire is structurally different from the West, and Westernism, cannot be a solution to the problems of the Ottoman Empire. Discussion and Conclusion: The Ottoman Empire neither belongs to the Feudal order nor can it be explained with the concept of AMP. Tahir's understanding of Ottomanness is the result of the Ottoman Empire's own historical development, which was different from the West, shaping the state and society. ,

Key Words: East-West Relations, Ottomanism, Westernism, Feudalism, AMP