Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.11, sa.40, ss.152-172, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın temel amacı okuma davranışının akıcı okuma becerisi üzerindeki yordayıcılık düzeyini belirlemektir. Ayrıca katılımcıların okuma davranış düzeyleri sınıf düzeyi değişkenine göre karşılaştırılarak ele alınmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeliyle yürütülmüştür. Çalışma grubunun belirlenmesinde kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi işe koşulmuştur. Bu doğrultuda İstanbul ilindeki iki ayrı ilkokulda öğrenim gören 94 ikinci sınıf, 199 üçüncü sınıf, 88 dördüncü sınıf olmak üzere toplam 381 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma dahilinde “Okuma Davranışı Ölçeği” ile “Program Tabanlı Ölçme” yöntemi olmak üzere iki farklı veri toplama aracından yararlanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklere, normallik testine, Welch testine, korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizine yer verilmiştir. Elde edilen bulgular, okuma davranışının sınıf düzeyine göre farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Buna ek olarak öğrencilerin okuma davranış düzeyleri ile akıcı okuma becerileri arasında negatif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu ve okuma davranışının akıcı okuma becerisinin önemli bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.