Bütüncül Açıdan Okul Güvenliği, HALİL KARADAŞ, Editör, Eğiten Kitap Yayınevi, Ankara, ss.271-298, 2023
Bu bölümde ele alınan konular ışığında, öncelikle siber güvenlik kavramı incelenmiş sonrasında siber güvenlik unsurları ve siber saldırılar üzerinde durulmuştur. Daha sonra okullarda yaşanan siber saldırıları türleri ve bu saldırıların nedenleri ele alınarak siber güvenliğin önemine dikkat çekilmiştir. Saldırıların nedenlerini incelediğinde, okulların siber tehditlere karşı yeterli düzeyde korunmadıkları ve bunun temelde öğretmenlerin, öğrencilerin ve diğer okul çalışanlarının siber güvenlik konusunda bilinçlendirilmemiş olmalarından ve bu konudaki bilgi eksikliklerinden kaynaklandığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu kapsamda, okullardaki siber güvenlik eğitiminin bu tehditlere karşı etkili bir savunma oluşturmada önemli olduğu vurgulanmıştır. Ancak bu eğitimin okullardaki uzman ve bütçe yetersizliği gibi nedenlerden dolayı birtakım sınırlılıklarının olduğu ve dolayısıyla bu yönde önlemlerin alınmasının da gerekli olduğuna işaret edilmiştir. Son olarak, siber tehditlerin karmaşıklaşan ve sürekli değişen doğası karşısında, Türkiye’deki okulların diğer kurumlarda olduğu gibi siber güvenlik eğitimini çeşitli sınırlılıkları da olsa bir gereklilik olarak kabul ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda, hukuksal metinlerde siber güvenlikle ilgili konuların hükme bağlanması, öğretim programlarına bilinçli dijital vatandaşlık, internet etiği ve siber güvenlik gibi konuların entegrasyonu ve bu alanda eğitim içeriklerinin geliştirilmesi gibi çeşitli düzenlemeler ve uygulamalar ile bu konuda önlemler alınmaya çalışılmıştır.
Siber güvenlik konusu, dijitalleşen ve internete dayalı sistemlerin yoğunlaşmaya başladığı günümüzde, özellikle eğitim kurumları için hayati bir öneme sahip olmuştur. Bu bağlamda, öğretim süreçlerinin giderek artan bir şekilde dijital platformlara taşınması, okulları çevrimiçi tehditlere ve saldırılara karşı savunmasız hale getirmiştir. Okullar, sadece öğrencilere bilgi sunan kurumlar olmanın ötesine geçerek, yoğun dijitalleşme ve bağlantılılık düzeyinin arttığı çağımızda, öğrencilerin siber güvenlik riskleri ve tehditlerle ilk defa karşılaştığı ve hatta bazen hedef alındığı yerler haline dönüşmüştür. Bu durum, siber güvenliği okullar için sadece bir seçenek olmaktan çıkarmış ve bir zorunluluk haline getirmiştir. Bu nedenle, okullarda siber güvenlik kavramının anlaşılması ve bu alanda eğitim alınması büyük önem taşımaktadır. Öğretmenler ve öğrenciler arasında siber güvenlik bilincini artırmak ve bu konuda yetkin dijital vatandaşlar yetiştirmek için gerekli kaynakları ayırma ve eğitim imkanlarını sağlama konusunda okullara ve özellikle karar alıcılara daha aktif ve öncü bir rol üstlenmelerinde büyük sorumluluk düşmektedir.