Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, cilt.16, sa.62, ss.157-187, 2021 (Hakemli Dergi)
Yükseköğretim kurumlarında verilen eğitimin daha nitelikli olabilmesi için
ortamda sunulan şartların fiziksel konfor koşullarına ve öğrenme-öğretme
faaliyetlerine uygun olması gerekmektedir. Bir mekânın kullanıcılarının
ihtiyaçlarını karşılayabilecek şekilde tasarlanması, mekânsal organizasyonu,
donatı elemanlarının özellikleri ve fiziksel konfor koşulları gibi farklı
özellikleri içerisinde barındırmaktadır. Bilimsel çalışmalara bakıldığında,
kullanıcıların içinde bulunmuş olduğu ortam koşullarına göre davranışlarının
etkilendiği gözlemlenmiştir. Bu nedenle, dersliklerin ders içeriğine
uygun olarak hem öğrencinin hem de öğretim görevlisinin ihtiyaçlarını
karşılayabilecek şekilde fiziksel konfor koşulları ve alt parametreleri
dikkate alınarak tasarlanması gerekmektedir. Fiziksel konfor koşulları,
görsel, işitsel, ısısal ve hijyenik konfor olmak üzere dört ana parametreyi
kapsamaktadır. Bu çalışmada, yükseköğretim kurumları dersliklerinin fiziksel konfor koşulları özellikleri bakımından ihtiyaçlarının belirlenmesi
ve örnek bir yükseköğretim kurumu içerisindeki derslikler üzerinden mevcut
fiziksel konfor koşullarının karşılanma durumlarının değerlendirilmesi
amaçlanmaktadır. Bu kapsamda İstanbul Aydın Üniversitesinde seçilen
iki dersliğin fiziksel konfor koşulları, kullanıcı görüşleri dikkate alınarak
incelenmiştir. Çalışmada ilk olarak, yükseköğretim kurumları derslikleriyle
ilgili literatür analizi yapılıp, derslikler fiziksel konfor koşullarının;
görsel, işitsel, ısısal, hijyenik konfor, konu başlıkları altında ele alınmıştır.
Literatür taramasının ardından bu parametrelerin nitel olarak desteklenmesi
amacıyla kullanıcılar ile anket çalışmaları yapılıp sonuçlarına bağlı
olarak mevcut şartlar değerlendirilerek tespit edilen sorunlar için çözüm
önerileri sunulmuştur.