MAS 10. ULUSLARARASI MATEMATİK-MÜHENDİSLİK-FEN VE SAĞLIK BİLİMLERİ KONGRESİ, İzmir, Türkiye, 14 - 15 Aralık 2019, cilt.1, ss.429-444
UÇAK
WINGLETLERİNİN VERİMİNİ ARTTIRICI
TASARIM ÇALIŞMASI
Öğr.Üye.Dr.Ahmet
SAĞIN Doç.Dr. Ergün KELEŞOĞLU
YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ KİMYA METALURJİ FAKÜLTESİ
METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
ahmets@yildiz.edu.tr
Özet:
Hava
taşımacılığın günümüzde gelişmesi, her geçen gün Uçak teknolojisinin çeşitli etmenlere
bağlı olarak gelişmesinin önünü açmıştır. Son zamanlarda artan yakıt fiyatları
ve uzun menzil uçakların artan kapasiteleri winglet teknolojisini tercih sebebi
olmasını sağlamıştır. Winglet, kanat uçlarına takılan uçağın yakıt ekonomisini
ve uçakların performansını arttıran bir komponenttir. Tek parçadan oluşan
wingletlerin sahip olduğu kıvrımın eğimli olması sürtünmeyi azaltttığı ve itiş
performansını da arttırdığı görülmektedir. Wingletlerin, kanat ucu girdaplarını (vorteksleri) azaltmasının yanı
sıra total kalkış ağırlığını artırma, motorun daha verimli çalışmasını sağlama, uçakların daha az
zamanda irtifa kazanmasına olanak sağlama da faydalı bir eklenti olduğu
anlaşılmaktadır. Bu çalışmada tasarlanan wingletin ağırlığını düşürmek ve
bununla beraber uçuş performansını arttırmak
için yoğunluğu düşük hafif bir malzeme olarak karbon fiber kompozit sandviç
levha seçilmiştir. Karbon fiber çekirdekli ve yüzey kapaklı sandviç
kompozitlerin üretimleri sıkı geçme yöntemi ile hızlı ve pratik olarak başarılı
bir şekilde gerçekleştirilmiş olup, oldukça rijit yapılar elde edilmiştir.
Tasarımlar için Solidworks Flow Simulation
programından faydalanılmıştır.
Anahtar
Kelimeler: Wing
tip,winglet,vorteks,yakıt ekonomisi,sürüklenme.
Abstract:
DESIGNING STUDIES FOR MORE EFFICIENT WINGLET MANUFACTORING
In this study ,Boeing 777-300 ER Aircraft model which uses the
raked type winglet,is planned to be constructed with a new design so they can
be more efficient. In the first stage of planning, the history, advantages of
wingtip were investigated.A passenger aircraft with an older version of the
raked wingtip, has also been decided, compared with others. Size,
weight,capacity, material analiyzes of the craft were carried out.The
aerodynamic enforcements on the winglet to overcome has also been searched. The
mounting it to the planes wing also was taken in consideration. The aerodynamic
forces that both wing and the winglet will be exposed are determined as drift
force. The main purpose of the wingtip
is to increase performance by reducing the induced drag. As a material carbon
fiber composite is chosen due to its lightness and mechanical power. Carbon
fiber sandwich panel winglet design is analized via Solidworks Flow Simulation
Programm. As a conclusion it is determined that the sharp details in the lower
section of the design will provide extra lifting force. As a final result, it
is foreseen that the aircraft can reach more advanced ranges with the same
voleme of fuel consumption.
Key
Words: Wingtip, winglet, vortex,
fuel consumption economy,drag forces.