6. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri Üzerinde Öğrenme Desteği Yönteminin Etkisi


Soylu G., Yılmaz M. B.

17th International Computer and Instructional Technologies Symposium (ICITS) , 3 - 04 Ekim 2024, ss.24

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Sayfa Sayıları: ss.24
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın konusu 6. sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersinde Öğrenme Desteği (Scaffolding) yönteminin bilgisayarsız etkinlikler aracılığıyla kullanımının öğrencilerin problem çözme becerilerine etkisini araştırmaktır. Çalışmada Öğrenme Desteği yöntemi öğrencilerin problem çözme becerilerini artıracak etkileşimli öğrenme ortamlarıyla öğrendiklerini uygulamaya dökmelerini sağlamak amacıyla kullanılmıştır. Öğrenme Desteği yöntemi, ders kapsamındaki "Problem Çözme Kavramı ve Yaklaşımları" konu alanına ait öğrenme kazanımları için, sekiz haftalık süre boyunca, araştırmacı tarafından ASSURE öğretim tasarımı ile hazırlanan bilgisayarsız etkinlikler kullanılarak uygulanmıştır. Araştırmada karma araştırma modeli kapsamında paralel karma desen kullanılarak, nitel veriler nicel verilerle desteklenmiştir. Nitel veriler “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu”, “Öğrenci Günlükleri”, “Araştırmacı Günlüğü”, “Odak Grup Görüşmeleri” ve “Gözlem Formu” ve “Öğrenci Çalışma Kâğıtları” teknikleri ile toplanmıştır. Nicel veriler “Problem Çözme Becerisi Algı Ölçeği” ve “Problem Çözme Becerisi Belirleme Ölçme Aracı” ile elde edilmiştir. Bu bildiride yöntemin uygulanması ile ilgili sürece ve nicel verilerden elde edilen bulgulara yer verilmiş, nicel verilerden elde edilen bulgular bildirinin kapsamı dışında bırakılmıştır. Uygulama öncesi ve sonrasında öğrencilere uygulanan iki ölçekten elde edilen ön test ve son test puanları SPSS 25 yardımıyla analiz edilmiştir. Yöntemin öğrencilerin problem çözme becerileri üzerindeki etkisini anlamak üzere bağımlı örnekler t-testi gerçekleştirilmiştir. Analiz öncesinde verilerin normal dağılım göstermesi önkoşulu ön test ve son test puan ortalamaları dağılımının çarpıklık ve basıklık katsayıları ile sınanmıştır. Gerek puanların çarpıklık ve basıklık değerlerinin -1 ve +1 arasında olmasından gerekse incelenen histogram eğrilerinden hareketle verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Önkoşulların sağlanmasının ardından, bilgisayarsız etkinlikler aracılığıyla Öğrenme Desteği kullanımında öğrencilerin ön-son test başarı puanları arasında anlamlı bir farkın olup olmadığını belirlemek için bağımlı örnekler t-testi kullanılmıştır. Analizler sonunda çalışma grubuna uygulanan ölçeklerin ön test ve son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu görülmüştür. Bulgulara dayalı olarak, uygulanan bilgisayarsız etkinlikler aracılığıyla Öğrenme Desteği yönteminin öğrencilerin problem çözme becerilerini geliştirdiği söylenebilir. Araştırmanın ortaokul düzeyinde Öğrenme Desteği yöntemi ile programlama eğitimi uygulamaları için yol gösterici olarak alana katkı sağlaması beklenmektedir.