VII. International Congress on Education and Social Sciences, Güzelyurt, Kıbrıs (Kktc), 1 - 03 Eylül 2021, ss.3-4
Bu araştırma öğretmenlerin uzaktan eğitim ile değişen öğretim uygulamalarını yenilikçi öğretim çerçevesinde
ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) modeli
kullanılarak yürütülmüştür. Araştırma kapsamında salgın sürecinde uzaktan eğitim tecrübesi olan on öğretmene
ulaşılmıştır. Katılımcı grup belirlenirken öğretim kademesi kıdem, branş gibi çeşitli özellikler göz önünde
bulundurularak maksimum çeşitlilik sağlanması için amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Katılımcı
öğretmenlerin görüşleri araştırmacılar tarafından hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile elde
edilmiştir. Öğretmenlere yenilikçi öğretime yönelik görüşleri, uzaktan eğitimde farklılaşan öğretimleri ve uzaktan
eğitim ile yenilikçi öğretim arasındaki bağ hakkında sorular yöneltilmiştir. Uzaktan eğitimde yenilikçi öğretim
uygulamalarına dair ulaşılan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Katılımcı öğretmenlerin aktardıkları görüş
ve tecrübeleri doğrultusunda kod ve temalar belirlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin yenilikçi öğretimi
önemsediği, teknoloji tabanlı uygulamaları kullanarak uzaktan okutulan derslerde öğrenci katılımını ve
motivasyonunu arttırmak amacıyla kullandıkları tespit edilmiştir. Öğretmenlerin yenilikçi öğretime yönelik hizmet
içi eğitime ihtiyaç duydukları araştırmanın diğer bir bulgusudur. Araştırmada yenilikçi öğretimin önündeki
engellere dair de kodlar üretilmiştir. Sonuç olarak öğretmenler uzaktan eğitime hazırlıksız yakalandıkları uyum
sağlamakta güçlük çektikleri, bireysel çabaları ile çalışmalarını sürdürdükleri ve öğrencilerin devamsızlık
yapmaları motivasyonlarını düşürdüğü sonuçlarına ulaşılmıştır. Yenilikçi öğretim özellikle çağa uygun öğretim,
öğrenmeyi öğrenme ve öğrencinin kendi öğrenmesinin sorumluluğunu alma ile ilişkilendirilmiştir. Uzaktan
öğretimde çoğunlukla web2 araçları, online uygulamalar, sunum programları gibi dijital temelli etkinliklere yer
verilirken yüz yüze eğitimde de kullanılabilen örnek olay, rol oynama, gösterip-yaptırma gibi tekniklerin de
kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda değişen eğitim durumlarına uygun yenilikçi
öğretim yapılabilmesi için gün yüzüne çıkan sorunlara çözüm bulunması gerekmektedir.