FSM Eğitim Araştırmaları Kongresi, İstanbul, Türkiye, 9 - 10 Mayıs 2020, ss.111-134
Problem
Durumu ve Amaç: Bu çalışmanın
amacı, üniversite lisans seviyesinde TÜBİTAK projesi yönetmiş öğretmen
adaylarının proje yönetim deneyimlerinin betimlenmesidir.
Yöntem: Çalışmamız fenomenolojik araştırma deseninde tasarlanmıştır.
Araştırma örneklemi, TÜBİTAK 2209/A proje desteğiyle projelerini başarıyla
tamamlamış 13 öğretmen adayından oluşmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak yarı
yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde
betimsel analiz yapılmıştır.
Bulgular: Araştırma soruları 5 ana tema üzerinde
kurgulanmıştır. Araştırma sonucunda, projenin yazım aşamasında genellikle ortak
kaygıların bulunduğu, projenin yürütme-sonuçlandırma aşamasında daha çeşitli
türde kaygıların ortaya çıktığı görülmüştür. Ayrıca, araştırmacıların proje yazma,
yürütme ve sonlandırma motivasyonlarının kaynakları hakkında bilgi
edinilmiştir. Proje kazanımları ise, 4 farklı tipte temalandırılmıştır. Proje yönetimi esnasında, öğretmen adaylarının
danışman ve konu seçimine yönelik olası değişkenler de elde edilmiştir. Bununla
beraber proje yazım, yönetim ve sonuçlandırma ile ilgili karşılaşılan
güçlüklerin nasıl çözüldüğüne dair bilgiler elde edilmiştir.
Tartışma,
Sonuç ve Öneriler: Örneklemdeki
bireylerin ön motivasyonları incelendiğinde, bireyde başarılı olabileceği
inancının bir şekilde oluştuğu belirlenmiştir. Ayrıca maddi desteğin aday üzerinde
sorumluluk bilinci oluşturduğu görülmüştür. Buradan hareketle, öğretmen
adaylarının projelere yönlendirilirken başarabileceklerine dair özgüven
oluşturulmasına yönelik çalışmalar yapılması, proje destek çeşitlerinin
artırılması önerilebilir.
Anahtar Sözcükler: Lisans
Araştırma Projeleri, Tübitak, Proje Deneyimi, Nitel Araştırma