Bu makalede cumhuriyetin ilanına kadar olan dönemde Galib Haldun, Ahmed Muhiddin ve Edip Serdengeçti tarafından yazılan yazılardan hareketle Osmanlı İmparatorluğu’ndaki iktisat eğitiminin evrimini ele alıyoruz. Türkiye’deki geçmişi 200 yıla yaklaşan iktisat eğitiminin evrimini anlamak ve günümüz kurumlarında okutulan iktisadın kökenlerine ışık tutmak için bugüne kadar ihmal edilmiş bu Osmanlıca literatürü önemli bir kaynak olarak değerlendiriyoruz. Şu araştırma sorularıyla ilgileniyoruz: 1923 yılında bir iktisat bölümü ve hatta bir iktisat fakültesinin açılmasına ihtiyaç var mıydı? Açılacak bu bölümde nasıl bir iktisat eğitimi verilmeliydi? Bu çalışma, imparatorluğun son dönemlerinde ve cumhuriyetin ilk yıllarında iktisat eğitiminin nasıl şekillendiğini, hangi akademik ve ideolojik kaygıların etkili olduğunu da ortaya koymaktadır. İktisat eğitimi üzerine yapılan yayınlardaki vurguların, dönemin eğitim anlayışına ışık tutacağı ve bugüne kadar gelen iktisat eğitiminin şekillenme süreci konusunda önemli ipuçları sunacağı kanaatindeyiz.
In this article, we examine the evolution of economics education in the Ottoman Empire, based on the selected writings of Galib Haldun, Ahmed Muhiddin, and Edip Serdengeçti. We consider this Ottoman literature, which has been neglected until today, as an important source to understand the evolution of economics education in Turkey over the past 200 years and to shed light on the origins of the economics taught in today’s institutions. We engage with the following research questions: Was there a need for an economics department or even a faculty of economics in 1923? What kind of economics education should have been provided in this newly established department? This study also reveals how economics education was shaped in the late period of the empire and the early years of the republic. We believe that the emphasis in publications on economics education will provide insights into the shaping process of economics education up to the present