TOK'2019 Otomatik Kontrol Ulusal Toplantısı, Muğla, Türkiye, 11 - 14 Eylül 2019, ss.378-383
Bu bildiride burulma serbestlik derecesine sahip uçak burun
iniş takımlarında daha çok uçağın taksi hareketinde meydana
gelen shimmy titreşimini önlemek için Doğrusal Kuadratik
Düzenleyici (LQR) ve Orantısal-İntegral-Türev (PID)
kontrolcüleri tasarlanıp bu kontrolcülerin birbiriyle kıyası
yapılmıştır. Shimmy, lastik ve iniş takımı dinamiklerinin
etkileşiminden ortaya çıkan bir titreşim hareketidir ve iniş
takımının veya uçağın kendisinin hasarına yol açabileceğinden
önemli bir konudur. İniş takımları ile ilgili genel bilgiler
verilip shimmy titreşiminin oluşma sebepleri, yol açabilecek
hasarları, önleme yöntemleri, kontrolü hakkında bilgi
verilmiştir. Shimmy matematiksel modeli oluşturulmuştur.
Modelin simülasyonları MATLAB programıyla yapılmıştır.
Kararlılık analizi yapılmış, kontrolcü tasarımı gerçekleştirilip
kontrolcüler kıyaslanmıştır.