2. Uluslararası Uzaktan Öğrenme ve Yenilikçi Eğitim Teknolojileri Konferansı, Ankara, Türkiye, 12 - 13 Aralık 2018, ss.269
Uzaktan eğitim, farklı mekânlardaki öğrenci, öğretmen ve öğretim materyallerinin iletişim teknolojileri
aracılığıyla bir araya getirildiği kurumsal bir eğitim faaliyetidir. Geleneksel eğitim yaklaşımının dışına
çıkan bu yöntemle birlikte kişiye daha iyi ve daha erişilebilir eğitim imkânı sağlanmaktadır. Bu
yöntemle eğitim sunan platformların sayısı gün geçtikçe artmaktadır. Gelişmiş ve gelişmekte olan
ülkelerin, yaşam boyu eğitime olan teşvikleri kapsamında ülkemizde ve dünyada uzaktan eğitim
yöntemiyle çeşitli eğitim programları düzenlenmektedir. Üniversiteler, belediyeler, sivil toplum
kuruluşları ve eğitim firmaları tarafından organize edilen bu eğitimler, mühendislikten sanata, bilgi
teknolojilerinden kişisel gelişim alanlarına kadar geniş bir yelpazededir. Kendini geliştirmek ve mesleki
yeterliliğini artırmak isteyen bireyler, evlerinden, ofislerinden ya da tatilde, yolculukta zaman ve mekân
fark etmeksizin eğitimlerini sürdürmektedirler. Uzaktan eğitimde kullanılan çeşitli ölçme değerlendirme
yöntemleriyle de eğitim süreci sonunda elde edilecek öğrenme kalitesi artırılmaya çalışılmaktadır.
Öğrenci merkezli değerlendirme teknikleri ile kopyayı engelleyici ödevler istemek, tartışma formlarına
katılımı doğrultusunda katkılarını değerlendirmek ve ödüllendirmek, yoruma dayalı online sınavlar ile
verilecek dönütler sayesinde faklı öğrenme hızındaki bireylerin değerlendirilme süreçleri normalden
farklı olmaktadır. Performans değerlendirme ve proje ödevleri ile öğrenci merkezli değerlendirme
imkânı elde edilerek kişiye özgü verilen dönütlerle eğitim sonunda ulaşılması hedeflenen başarı seviyesi
ve eğitim kalitesi arttırılmaktadır. Eğitim kalitesini arttırmak için eğitim materyallerinin çekici olması,
eğitmenin konu hakimiyeti ve bilgiyi aktarma biçiminin anlaşılır olması, LMS’in kullanışlı olması, sanal
sınıfın online derslerde etkileşim ve kullanış açısından yeterli olması ve son olarak hizmet veren kurum
personelinin ilgi, destek ve yönlendirmesi gerekir. Bu saydığımız beş madde iyileştirildiği zaman eğitim
kalitesi de artacaktır. Bu maddelerde iyileştirme yapmak için öncelikle hangisinde eksiklik olduğunun
bilinmesi ya da bu maddelerin memnuniyetinin bilinmesi gerekir. Böylelikle gerekli iyileştirmeler
yapılabilir. Bu çalışmamızda YTÜ Uzaktan Eğitim Merkezi bünyesinde düzenlenen eğitim
programlarının yeterliliği incelenmiştir. Bunun için kursiyerlere 5’li likert ölçekli 14 soru sorulmuş ve
katıldıkları eğitim üzerinden eğitim materyali, eğitmen, LMS, sanal sınıf platformu ve hizmet veren
kurum personeli memnuniyeti ölçülmüştür. Buna göre Genel memnuniyet (4,25 ± 0,90), Eğitim
materyali memnuniyeti (4,10 ± 0,82), Eğitmen memnuniyeti (4,59 ± 0,63), LMS memnuniyeti (4,39 ±
0,72), Sanal sınıf platformu memnuniyeti (4,32 ± 0,75) ve Hizmet veren kurum personeli memnuniyeti
(4,50 ± 0,60) olarak elde edilmiştir. Sonuç olarak YTÜ Uzaktan eğitim Merkezinde düzenlenen eğitim
programlarının yeterliliği kursiyerler tarafından yüksek bulunmuştur.