Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, vol.8, pp.63-80, 2018 (Peer-Reviewed Journal)
As the possibilities of the Internet develop with each passing day,
people have begun to take advantage of the psychological counseling
services offered through online platforms. Online counseling has
emerged as a means of accessing psychological assistance for those
who cannot leave their place of residence due to physical or mental
health issues, those with economic problems, those who live far away
from institutions providing psychological help, those who travel
extensively, those who can express themselves more easily online than
through face-to-face communication, and those who may have anxiety
about labeling when consulting a mental health center. There are
various standards in place around the world related to online
counseling, but in Turkey, counselors working in online counseling
media are subject to no such guidelines. This research discusses the
standards in Turkey related to online counseling, and suggests some
ethical principles that should be included in such standards.
İnternet’in sağladığı olanakların her geçen gün gelişmesi ile birlikte
bireyler psikolojik danışma hizmetlerini de artık çevrimiçi (online)
yollarla almaya başlamışlardır. Çevrimiçi psikolojik danışma, fiziksel
ya da ruhsal sağlık sorunları ya da ekonomik nedenlerle evden dışarı
çıkamayanlar; yüz yüze psikolojik yardım alabileceği kurum ve
kuruluşlardan uzak bölgelerde yaşayanlar; sık sık seyahate çıkmak
zorunda olanlar; kendilerini yüz yüze olmayan iletişimde daha rahat
ifade edenler; ruh sağlığı merkezlerine gittiklerinde etiketlenmekten
endişe yaşayanlar gibi çeşitli gruplar için oldukça avantajlı bir yardım
biçimi olarak kabul edilmektedir. Dünya genelinde çevrimiçi psikolojik
danışma ile ilgili standart belirlemiş kuruluş örnekleri ve bu alanda
yapılmış çeşitli çalışmalar bulunurken, Türkiye’de çevrimiçi psikolojik
danışma hizmeti veren uzmanlar için standartlar sunan çalışmalara
rastlamak oldukça zordur. Bu çalışmada çevrimiçi psikolojik danışma
konusunda Türkiye için standartlar ve bu standartların bir parçası olarak
çevrimiçi uygulamalarda etik ilkelerin neler olması gerektiği tartışılmış
ve öneriler sunulmuştur.