International SOCIAL MENTALITY AND RESEARCHER THINKERS Journal, cilt.7, sa.46, ss.1294-1300, 2021 (Hakemli Dergi)
COVID-19 salgınının, müzik ve sahne sanatlarının doğasına ve dolayısıyla sanatçıların yaşantısına olan etkisi yadsınamaz. Seyircisiz
temsiller, sosyal mesafe kurallarına uyularak düzenlenen oturum planları, online yayınlanan etkinlikler vb. “yeni normal”e
uyumlanma çalışmalarının yanı sıra, ertelenen konser ve temsiller ile belirsiz bir süre kapılarını kapatan sanat merkezlerinin en
önemli sonuçlarından bazılarının maddi kayıp ile eskiye oranla motivasyon eksikliği olduğu tahmin edilmektedir.
Bu varsayımları ve diğer sonuçları araştırmak amacıyla abone sayısı 300 kişi ile 400 bin kişi arasında değişen Türkiye’de yayın
yapan 15 YouTube müzik içerik üreticisinin pandemi sürecinde paylaşım, yayın ve motivasyon durumları, kendileriyle çevrimiçi
gerçekleştirilen 73 soruluk anketin sonuçlarına göre incelenmiştir.
Effects of COVID-19 pandemic on the nature of music and performing arts and on artists’ life style are undeniable. Some of the most
crucial consequences of adapting to ‘new normal’ are, performances without audience, sitting plan organization in accordance with
social distance regulations, increase in live stream events, as well as postponed concerts and performances and art centers that are
closed for an indefinite period of time caused financial loss and lack of motivation.
To investigate these assumptions and other consequences, 15 ‘YouTube music content creators of Turkey’ with a number of
subscribers between 300 people and 400 thousand people are subjected to an online survey to understand their posting, streaming and
motivation status in pandemic. Thus results are evaluated in accordance to their answers to 73 questions.