Genç Araştırmacıların Mental İyi Oluşunu Etkileyen Faktörler: Nitel Bir Çalışma


Bırni G., Satıcı S. A., Deniz M. E., Okur S., Satıcı B.

II. Uluslararası ESEP Eğitim Bilimleri ve Etkili Uygulamalar Kongresi, Nevşehir, Türkiye, 12 - 17 Kasım 2024, ss.744-745

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Nevşehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.744-745
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Genç araştırmacı kavramı, genellikle doktora eğitimi gören ya da lisansüstü eğitimini tamamlamış, kariyerinin başında olan ve 35 yaş altındaki araştırmacıları kapsamaktadır. Bilimin sürekliliğini ve yenilikçi yaklaşımlarını sürdürebilmek için genç araştırmacıların akademik başarıları kadar mental iyi oluşları da kritik bir öneme sahiptir. Bu çalışma, Türkiye'deki genç araştırmacıların mental iyi oluşlarını etkileyen pozitif ve negatif faktörleri incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmaya, doktorasına devam eden, aktif görevde bulunan 7 kadın ve 5 erkek olmak üzere toplamda 12 genç araştırma görevlisi katılmıştır. Katılımcılarla yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler yapılmış ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Analiz sonucunda 12 pozitif faktör ve 16 negatif faktör ortaya çıkmıştır. Pozitif faktörler arasında 33-a kadrosunda olma, destekleyici bir tez danışmanına sahip olma ve aile desteği öne çıkarken, negatif faktörler arasında zaman yönetiminde yaşanan zorluklar, yalnızlık hissi, akademik yükselme koşullarının şeffaf olmaması ve görünmeyen iş yükü dikkat çekmiştir. Bu bulgular ışığında genç araştırmacıların mental iyi oluşlarını korumak ve iyileştirmek amacıyla yöneticilere ve danışmanlara yönelik çeşitli öneriler geliştirilmiştir. Bu öneriler arasında, destekleyici akademik ortamların teşvik edilmesi, araştırmacıların iş-yaşam dengesinin sağlanmasına yönelik stratejilerin benimsenmesi, şeffaf kariyer politikalarının oluşturulması, genç araştırmacılara anlayış gösterilmesi ve rehberlik edilmesi, kurum aidiyetinin kazandırılması ve profesyonel psikolojik yardım hizmetlerinin sunulması yer almaktadır. Genç araştırmacıların kendi mental iyi oluşlarını iyileştirmek ve korumak adına sunduğu öneriler arasında ise düzenli çalışmak, zamanı yönetmek, spor yapmak, iyimser ve pozitif bir mentalite geliştirmek, iş/aile/özel yaşam arasındaki zamanlarda sınırları belirleyebilmek aile, arkadaş ve maneviyat gibi kaynaklardan destek almak bulunmuştur. Araştırmanın literatüre ve genç araştırmacılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Çalışma, TÜBİTAK tarafından 123K277 proje numarasıyla desteklenmiştir.