Psikolojik Güçlendirmenin İş Performansına Etkisinde Çalışmaya Tutkunluğun Aracı Rolüne Yönelik Bir Araştırma


EREN G., BOZKURT S.

Journal of Yasar University, cilt.20, sa.77, ss.1-22, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 20 Sayı: 77
  • Basım Tarihi: 2025
  • Dergi Adı: Journal of Yasar University
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1-22
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı psikolojik güçlendirmenin iş performansı üzerine etkisinde çalışmaya tutkunluğun aracılık rolünü incelemektir. Araştırmanın örneklemini İstanbul’da farklı özel sektör ve kamu sektöründe görev yapan 158 beyaz yakalı çalışan oluşturmaktadır. Nicel araştırma yöntemi tercih edilmiş ve araştırmanın verileri elektronik ortamda anket tekniği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 28.0 ve SmartPLS 4.0 programları kullanılmıştır. Frekans analizi ile demografik değişkenlere yönelik frekans ve yüzdeler belirlenmiştir. Geçerliliği test etmek amacıyla birleşme geçerliliği ve ayrışma geçerliliği, güvenilirliği test etmek amacıyla da iç tutarlılık güvenilirliği analizleri uygulanmıştır. Araştırma hipotezleri ise regresyona dayalı PLS-SEM analiz yöntemi aracılığıyla test edilmiştir. Araştırma analizleri sonucunda; psikolojik güçlendirmenin çalışmaya tutkunluk üzerinde ve çalışmaya tutkunluğun da iş performansı üzerinde pozitif yönde anlamlı bir etkisi vardır. Psikolojik güçlendirmenin iş performansı üzerinde ise doğrudan bir etkisi olmamakla birlikte, diğer taraftan çalışmaya tutkunluk bu etki üzerinde kısmi aracılık rolüne sahiptir. Yani özetle psikolojik güçlendirme, çalışmaya tutkunluk aracılığıyla iş performansına pozitif yönde etki etmektedir.
This study aims to examine the mediating role of work engagement (WE) in the effect of psychological empowerment (PE) on job performance (JP). The research sample comprises 158 white-collar employees in different private and public sectors in Istanbul. The quantitative research method was preferred, and the research data was collected electronically using the survey technique. SPSS 28.0 and SmartPLS 4.0 programs were used to analyze the data. Frequencies and percentages for demographic variables were determined by frequency analysis. Convergent and discriminant validity were used, and internal consistency reliability analyses were applied to test reliability. The research hypotheses were tested through the regression-based PLS-SEM analysis method. As a result of research analysis, PE has a positive, statistically significant effect on WE, and WE has a significant impact on JP. Although PE does not directly affect JP, WE has a partial mediating role in this effect. In short, PE positively affects JP through WE.