Edebiyat Eğitimi ve Medeniyet


Taşdelen V.

Medeniyet Tasavvuru, ss.50-59, 2015 (Hakemsiz Dergi)

  • Basım Tarihi: 2015
  • Dergi Adı: Medeniyet Tasavvuru
  • Sayfa Sayısı: ss.50-59

Özet

 

Edebiyat eğitimi, öncelikle bir sanat eğitimidir. Öğrencinin bir takım bilgilerin yanında, okuma sevgisini, orijinal eserlerle yüzleşme bilincini, bu şekilde kendi edebiyat bilgisini üretebilme yetkinliğini kazanmasını da ifade eder. Bir sanat eğitimi, nasıl “sanatla eğitilmeyi” ve “sanat için eğitilmeyi” ifade ediyorsa, aynı şekilde edebiyat eğitimi de, edebi metinlerle eğitilmeyi, estetik duyarlık ve güzellik duygusu kazanmayı, dili iyi kullanmayı, insan dünyasına karşı ilgi duymayı, insanlığın acılarını ve sevinçlerini hissedebilmeyi, bir edebi türde özgün ifadeler yakalayabilmeyi, böylece bir metin üretebilme yeterliliğine erişmeyi ifade eder. Bu anlamda, hem okumayı ve hem de yazmayı içeren yaratıcı bir anlama sürecidir. Öğrenci bu süreçte yazarı anlar, ama bu anlama yeni bir üretime dönüşme konusunda da etkili olabilir. Bu yeni üretimin en ileri aşaması yeni bir metindir. Kısaca söylemek gerekirse, edebiyat eğitiminde, öğrencinin başarısı, kendisine dikte edilen tek ve değişmez anlamı anlamasında değil, kendi anlamasını, kendi koşulları içinde gerçekleştirebilmesinde, bu şekilde kendi bilgisini ve yorumunu türetebilmesinde aranmalıdır.